A Study on the Influencing Factors of Recognition and Attitude of Early Childhood Teachers for Integrated Education

통합교육에 대한 유아교사의 인식과 태도에 미치는 영향요인에 관한 연구

  • Published : 2006.02.28

Abstract

This study analyzed the effect of the teachers' personal variables to the teachers' recognition and attitude about the integrated education. The purpose of this study is to suggest the basic data of the strategic plan for the integrated education of the exceptional children. After survey of the daycare centers' teachers, I analyzed the impact of the individual variables experience, level, education level, experience of integrated education, disabled study - to the teachers' recognitions and behaviors of the integrated education. The results of this study are that personal variables showed different impacts according to the recognition and behaviors. However, integrated education experiences and disabled study experiences showed the important roles. Consequently, I suggest the disabled study and integrated education for the teachers.

본 연구는 통합교육의 주체인 유아교사의 개인적인 변인들이 통합교육에 대한 교사의 인식과 태도에 미치는 영양을 분석하여 향후 장애유아 통합교육의 성공적이고 올바른 구현을 위한 기본전략 구상의 기초자료를 제공하는데 그 목적이 있다. 이를 위해 어린이집 교사들을 대상으로 설문조사를 실시하여 교사경력, 직급, 학력, 통합교육, 경험, 장애관련 연수의 개인적인 변인들이 통합교육에 대안 교사의 인식과 태도에 미치는 영향력을 분석하였다. 분석결과 교사 개인적인 변인들은 인식과 태도의 각 하위영역별로 각기 다른 차이와 영향강도를 보이고 있으나, 통합교육 경험과 장애관련 연수경험이 주요한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 이러한 결과들을 바탕으로 교사들의 현직교육을 활성화하여 장애관련 연수나 통합교육에 관한 실습 등을 실시하는 방안을 제시하였다.

Keywords