Ethno-graphic Research on the Bonding of Street Homeless : Making Alliance of Rough World

거리노숙인의 유대 형성에 대한 문화기술지: 삭막한 세계의 동맹자 만들기

  • Published : 2006.08.31

Abstract

This study is to explore how the bondage of street homeless is made and what it implies. In order to do so, this study does participation-observation for the life of the homeless on the street and drop-in-center according to the ethno-graphic research tradition. Starting from the August of 2005, during the period of six months, we did a field study on the actual conditions of facilities for the homeless in the major parts in Seoul and collected the interview data through the interview-in-depth with 8 homeless people. Following the data-analysis procedures of Spradley(1979), we identified the main domains related to the factors for the bonding of street homeless. These domains show us how the homeless people who were left in the whole new world of homelessness just manage to tide over the crisis of identity and survival. The bondage of street homeless in the situation of street homelessness has been shown to have these following meanings: (1) the cultural significance as their second home, (2) the meaning of an alternative group to be admitted, (3) the maintenance of self-identity by way of distinction in the group. According to these, the self-identity of homeless is dual and, therefore, the meaning and interpretation of their relationship is also dual. This dualistic attitude comes from the process in which the homeless acquire the alliance-resource for the very survival and self-existence. The results of this study confirm that the homeless suffer from the lack of true relationship as well as resources. This study suggests that the supporting policies and services for the street homeless should be achieved qualitatively and integrated under a long range plan.

이 연구는 거리노숙인의 사회적 관계 중 노숙동료 관계를 중심으로 이들의 유대가 어떻게 형성되는지와 그 의미를 탐색하였다. 이를 위해 질적 연구방법 중 문화기술지 연구전통을 따라 연구를 수행하였는데, 2005년 8월부터 약 6개월 동안 서울지역 주요 노숙지역과 일일이용시설의 노숙실태를 현장 조사하고, 노숙인 8명을 심층 인터뷰하여 자료를 수집했다. 스프래들리(Spradley, 1979)의 자료 분석절차에 따라 노숙인의 유대형성과 관련된 주요 영역을 확인하였는데, 이 영역들은 새롭게 노숙세계라는 낯선 시 공간에 떨어진 노숙인이 생존과 정체성의 위기를 노숙 동료와의 긴밀한 관계 형성을 통해 모면해 가는 과정을 보여 준다. 이러한 분석을 통해 거리노숙이라는 문화 속에서 노숙인들끼리의 유대는 (1) 새로운 고향의 의미, (2) 인정받기 위한 대체집단의 의미, (3) 세계 내 구별을 통한 자기 정체감 유지의 의미라는 주제를 갖는다는 것을 확인하였다. 이에 따르면 노숙인들의 자기 정체성은 이중적이고, 따라서 동료관계에 부여하는 의미와 해석 또한 이중성을 갖는다. 이는 노숙이라는 극단적 빈곤상태의 삭막한 세계에서 생존과 자기 존재감을 위한 동맹자원을 획득하는 과정에서 나타난 태도라고 할 수 있다. 이에 노숙인들이 생존 자원의 결핍은 물론 진정한 관계의 결핍을 갖고 있음을 밝히면서, 거리노숙 탈피를 위한 노숙인 지원 대책과 서비스가 보다 장기적 계획을 갖고, 질적으로 이루어져야함을 제언하고 있다.

Keywords