대전시 영재교육 담당교사들의 영재교육에 대한 인식조사

  • 발행 : 2006.12.31

초록

본 연구는 대전광역시 영재교육을 실제로 운영하는 지도교사들의 교사들의 전문성 및 교육환경과 영재의 선발과 교육에 대한 교사들의 인식 그리고 대전시 영재교육시스템에 대한 영재교육 담당교사들의 만족도를 조사하여 영재교육에 대한 교육적인 시사점을 얻고, 영재교육 운영에 필요한 기초 자료를 제공하는데 그 목적이 있다. 본 연구의 대상은 대전광역시에 소재하고 있는 초 중등학교 영재학급 담당교사 및 영재교육원 교사 120명을 대상으로 하였다. 설문내용은 기초자료 10문항, 전문성 8문항, 교수, 학습 방법에 대한 내용 25문항이며 만족도 및 기타에 대한 내용 7문항 등 50문항으로 하였다. 연구결과 영재교육 담당교사들의 연수기회 확대와 고정된 영재학급 운영장소가 요구되며, 담당 영재학급 교사들의 과중한 업무 등이 문제점으로 지적되었다.

The purpose of this thesis is to investigate teacher's perception of gifted education and obtains information for the education system for silted children. The questionnaire survey was conducted to 120 teachers for the gifted located in Daejeon Metropolitan city. In this study, the questionaire was made up 50 questions about basic information and a specialty for gifted students including teacher training, teaching instructions, gifted programs, administration for the gifted etc. The result of this study was analyized by SPSS10.0. As a result, The teachers wanted to increase teachers' training for the gifted and to decrease too much extra work. And They asked fixed classes for the gifted. Finally, the present processes of discrimination for the gifted need to be improved.

키워드

참고문헌

  1. 교육인적자원부, 한국교육개발원(2002). 영재교육 시행방안 해설
  2. 구자억, 김홍원, 박성익, 안미숙, 이순주, 조석희(2002). 동서양 주요 국가들의 영재교육, 문음사
  3. 김언주, 심재영(2002). 과학영재의 발굴과 지속적인 관리체계에 대한 연구, 한국과학재단
  4. 김하석 (2003). 서울대 자연과학대학의 수월성 교육 계획. 김희준 외, 대학에서의 수월 교육진흥방안 연구. 교육정책연구 2002-특-18. 교육인적자원부
  5. 김홍원, 조석희, 박주상 (2000), 영재교육담당교사의 임용 및 양성 방안 연구, 서울: 한국교육개발원
  6. 김희준 (2003). 대학에서의 수월 교육진흥방안 연구. 교육정책연구 2002-특-18, 교육인적자원부
  7. 미국 경제 성장의 1/3은 정보통신 사업이 떠 받친다. (http://news.yahoo.co.jp/headlines/hwj/000606/cpt/15095500_wircpt:2000년 6월 6일)
  8. 박찬승, 정재규, 서요원(2005). 꿈과 희망을 주는 대전 영재교육. 대전:대전광역시교육청
  9. 남승인 (2003). 영재심화 교수-학습자료. 대전:대전광역시교육청
  10. 오승현 (2002). 영재교육진흥 종합계획 수립 방안. 영재교육진흥 종합 계획에 관한 세미나. 서울: 서울교육연수원
  11. 이돈희 (1999). 지식기반사회와 교육. 교육부
  12. 이재선 (1996). 초,중등학교의 영재 판별 체제 구안을 위한 기초적 연구, 영재교육 연구 제6권 제1호, pp13-29
  13. 이준규 (2003). 대학의 수월성 교육을 위한 학사 제도 개선 방향. 김희준 외, 대학에서의 수월 교육진흥방안 연구. 교육정책연구 2002-특-18. 교육인적자원부
  14. 서해애, 손현아, 김경진(2003) 영재교육기관 교수. 학습 실태 연구자료, 한국교육개발원
  15. 조석희 (1990). 한국과 캐나다 영재교육에 관한 비교 연구. 캐나다 연구, 제2집 pp15-27
  16. 조석희, 오영주 (1997). 영재교육정책연구, CR 97-40, 서울:한국교육개발원
  17. 조석희, 오영주 (1998). 지역공동영재반 운영방안, CR 98-17, 서울:한국교육개발원
  18. 조석희, 김홍원, 황인성 (1998). 초등학교 영재 심화학습 운영방안:-현장연구-, CR 96-26, 서울:한국교육개발원
  19. 조석희, 김홍원, 강숙희, 장영숙, 황홍규 (1999). 영재교육 제도와 운영방안 연구, CR 99-19. 서울:한국교육개발원
  20. 조석희, 김홍원, 강숙희, 장영숙, 임희준, 박성익, 김태서(2000). 영재교육 중장기 종합발전 방안, 서울: 한국교육개발원
  21. 조석희, 김홍원, 강숙희, 장영숙, 임희준, 최승언, 김종득 (2000). 창의적 지식 생산자 양성을 위한 과학 영재 교육 활성화 정책 방안, CR 2000-4, 서울:한국교육개발원
  22. 조석희, 김홍원, 박성익, 정현철(2002). 영재교육진흥 종합계획. CR 2002-56. 서울: 한국교육개발원
  23. 대전광역시 (2004) 대전시 영재학급 선발 공고(2004-202호)
  24. 한국교육개발원(2004). 교육개발7+8호 pp68-71. http://blog.naver.com/yjhkari?Redirect=Log&logNo=140019875026
  25. Anderson, J.A., & Adams, M. (1992), Acknowledging the learning styles of diverse student populations: Implications for instructional design, New Directions for Teaching and Learning, 49, 19-33
  26. Bethesda-Chevy Chase High School (2001), International Baccalaureate Program Diploma Requirements(www.mcps.k12.md.us/schooIs/bcchs)
  27. Borland, J. H. (1997), Evaluating Gifted Programs, In N. Colangelo, G. A. Davis (Eds.). Handboook of Gifted Education. Boston: Allyn and Bacon
  28. Council of State Directors of Programs for the Gifted (1998), The 1998-1999 State of the States Gifted and Talented Education Report
  29. Department for Education and Skills(2002) , Gifted and talented provision: An overview in England
  30. Gifted Education Branch, Ministry of Education, Singapore, (1999), Gifted Education Programme Handboook
  31. Gifted Education Programme Singapore(2001), http://www1.moe.edu.sg/gifted/gebr-gep/gep.htm
  32. HallowelL K. (1991), Recruitment and selection procedures of governor's school: a national survey, Gifted Child Today, 14(3), 24-27
  33. International Baccalaureate Organization. (2001), International Baccalaureate Program(www,ibo,org)
  34. Marland, S,P, (1972) Education cif the gifted and talented (Report to subcommittee o-n Education), Washington, DC US Government printing office
  35. Kolloff, P. B, (1997), Special residential high schools, In N, Colangelo., & G. A. Davis (Eds,), Handbook of gifted education(2nd ed., pp, 188-206), Boston: Allyn and Baycon
  36. St. Scholastica Academy, (2001), International Baccalaureate Program, (www.scholastica.chicago.1.us)
  37. Tannenbaum, A (1993), History of giftedness and 'gifted education' in the world perspective, In K.A. Heller F.J. Monks, & A.H. Passow(Eds.). International Handbook on the Development and Research on Giftedness and Talent(pp.3-27), Oxford, England: Pergamon Press