참고문헌
- 교육인적자원부, 한국교육개발원(2002). 영재교육 시행방안 해설
- 구자억, 김홍원, 박성익, 안미숙, 이순주, 조석희(2002). 동서양 주요 국가들의 영재교육, 문음사
- 김언주, 심재영(2002). 과학영재의 발굴과 지속적인 관리체계에 대한 연구, 한국과학재단
- 김하석 (2003). 서울대 자연과학대학의 수월성 교육 계획. 김희준 외, 대학에서의 수월 교육진흥방안 연구. 교육정책연구 2002-특-18. 교육인적자원부
- 김홍원, 조석희, 박주상 (2000), 영재교육담당교사의 임용 및 양성 방안 연구, 서울: 한국교육개발원
- 김희준 (2003). 대학에서의 수월 교육진흥방안 연구. 교육정책연구 2002-특-18, 교육인적자원부
- 미국 경제 성장의 1/3은 정보통신 사업이 떠 받친다. (http://news.yahoo.co.jp/headlines/hwj/000606/cpt/15095500_wircpt:2000년 6월 6일)
- 박찬승, 정재규, 서요원(2005). 꿈과 희망을 주는 대전 영재교육. 대전:대전광역시교육청
- 남승인 (2003). 영재심화 교수-학습자료. 대전:대전광역시교육청
- 오승현 (2002). 영재교육진흥 종합계획 수립 방안. 영재교육진흥 종합 계획에 관한 세미나. 서울: 서울교육연수원
- 이돈희 (1999). 지식기반사회와 교육. 교육부
- 이재선 (1996). 초,중등학교의 영재 판별 체제 구안을 위한 기초적 연구, 영재교육 연구 제6권 제1호, pp13-29
- 이준규 (2003). 대학의 수월성 교육을 위한 학사 제도 개선 방향. 김희준 외, 대학에서의 수월 교육진흥방안 연구. 교육정책연구 2002-특-18. 교육인적자원부
- 서해애, 손현아, 김경진(2003) 영재교육기관 교수. 학습 실태 연구자료, 한국교육개발원
- 조석희 (1990). 한국과 캐나다 영재교육에 관한 비교 연구. 캐나다 연구, 제2집 pp15-27
- 조석희, 오영주 (1997). 영재교육정책연구, CR 97-40, 서울:한국교육개발원
- 조석희, 오영주 (1998). 지역공동영재반 운영방안, CR 98-17, 서울:한국교육개발원
- 조석희, 김홍원, 황인성 (1998). 초등학교 영재 심화학습 운영방안:-현장연구-, CR 96-26, 서울:한국교육개발원
- 조석희, 김홍원, 강숙희, 장영숙, 황홍규 (1999). 영재교육 제도와 운영방안 연구, CR 99-19. 서울:한국교육개발원
- 조석희, 김홍원, 강숙희, 장영숙, 임희준, 박성익, 김태서(2000). 영재교육 중장기 종합발전 방안, 서울: 한국교육개발원
- 조석희, 김홍원, 강숙희, 장영숙, 임희준, 최승언, 김종득 (2000). 창의적 지식 생산자 양성을 위한 과학 영재 교육 활성화 정책 방안, CR 2000-4, 서울:한국교육개발원
- 조석희, 김홍원, 박성익, 정현철(2002). 영재교육진흥 종합계획. CR 2002-56. 서울: 한국교육개발원
- 대전광역시 (2004) 대전시 영재학급 선발 공고(2004-202호)
- 한국교육개발원(2004). 교육개발7+8호 pp68-71. http://blog.naver.com/yjhkari?Redirect=Log&logNo=140019875026
- Anderson, J.A., & Adams, M. (1992), Acknowledging the learning styles of diverse student populations: Implications for instructional design, New Directions for Teaching and Learning, 49, 19-33
- Bethesda-Chevy Chase High School (2001), International Baccalaureate Program Diploma Requirements(www.mcps.k12.md.us/schooIs/bcchs)
- Borland, J. H. (1997), Evaluating Gifted Programs, In N. Colangelo, G. A. Davis (Eds.). Handboook of Gifted Education. Boston: Allyn and Bacon
- Council of State Directors of Programs for the Gifted (1998), The 1998-1999 State of the States Gifted and Talented Education Report
- Department for Education and Skills(2002) , Gifted and talented provision: An overview in England
- Gifted Education Branch, Ministry of Education, Singapore, (1999), Gifted Education Programme Handboook
- Gifted Education Programme Singapore(2001), http://www1.moe.edu.sg/gifted/gebr-gep/gep.htm
- HallowelL K. (1991), Recruitment and selection procedures of governor's school: a national survey, Gifted Child Today, 14(3), 24-27
- International Baccalaureate Organization. (2001), International Baccalaureate Program(www,ibo,org)
- Marland, S,P, (1972) Education cif the gifted and talented (Report to subcommittee o-n Education), Washington, DC US Government printing office
- Kolloff, P. B, (1997), Special residential high schools, In N, Colangelo., & G. A. Davis (Eds,), Handbook of gifted education(2nd ed., pp, 188-206), Boston: Allyn and Baycon
- St. Scholastica Academy, (2001), International Baccalaureate Program, (www.scholastica.chicago.1.us)
- Tannenbaum, A (1993), History of giftedness and 'gifted education' in the world perspective, In K.A. Heller F.J. Monks, & A.H. Passow(Eds.). International Handbook on the Development and Research on Giftedness and Talent(pp.3-27), Oxford, England: Pergamon Press