Abstract
Recent rapid changes such as construction market reduction, lowest bidding system of construction cost, five days per week system, and post-construction sale system are inevitably accelerating the competitiveness between construction companies. Those rapid changes of construction environment require construction companies, which are main participants of construction industry, to adapt to the changes and more to lead new construction environment. However, there are many construction uncertainties which could delay construction completion. Without the proper identification of construction uncertainties, structured strategy establishment and management of construction schedule, the competitive advantages of construction duration could not be made. Thus this paper limited the research boundary to construction duration competitiveness instead of general strategy establishment. Recognizing the importance of proper calculation of construction duration, requirements of construction duration reduction and limited researches related to construction schedule strategy, we established the 25 strategies for construction duration competitivenss by internal and external construction environment analysis and SWOT analysis, and then elicited the first considerations to accomplish the strategies through concensus of all the staffs by questionnaire, brainstroming and face-to-face interviews.
건설산업의 경쟁은 신규 건설시장 축소, 최저가 입찰제도, 주 5일근무제도, 후분양제도의 도입 등에 따라 더욱 심화되고 있다. 이러한 건설환경의 급격한 변화는 산업의 주축을 이루고 있는 건설사들로 하여금 변화에 적응하고 더 나아가 새로운 환경을 선도하기 위한 다각적인 노력을 요구하고 있다. 그러나 건설공사는 공기지연을 유발하는 수많은 불확실성이 존재하고 있으며 이러한 불확실성에 대한 인식과 그에 따른 체계적인 전략수립과 관리가 부진한 경우 건설공사의 공기경쟁력을 확보하는 것은 매우 어렵다. 이에 본 연구는 적정 공사기간의 확보, 공기단축의 필요성, 기존의 공정전략 수립에 대한 연구가 부족함을 인식하고 건설사의 전반적인 전략 수립이 아닌 공기경쟁력 확보 측면에서 연구의 범위를 한정하였다. 본 연구는 건설산업의 대내외적 환경 분석과 SWOT 분석을 통하여 공기경쟁력 확보를 위한 전략을 수립하고 이를 이행하기 위한 선결과제를 도출하는 것을 목적으로 한다.