Empirical Study on Factors Influencing Customer Loyalty in Mobile Games

모바일게임의 고객 충성도 영향요인에 관한 실증 연구

  • Published : 2006.10.28

Abstract

In recent years, the market for mobile games has become the most important part in the mobile content industry. The purpose of this study are to identify a causality between flow and customer loyalty in mobile games and to identify the factors by which flow is influenced. Mobile game players were surveyed and the data were statistically analyzed empirically. Empirical results indicate that four independent variables such as game design, challenge, skill and feedback have impacts on the flow. And customer loyalty is significantly influenced by the flow. Based upon the statistical results, some useful guidelines for mobile game development and market penetration strategies are also provided.

본 연구에서는 모바일콘텐츠 중 성장 가능성이 가장 큰 것으로 전망되는 모바일게임에 있어서 플로우와 고객 충성도 간의 인과관계를 구조적으로 살펴보고, 플로우에 영향을 주는 요인들에는 어떤 것들이 있는지를 조사하였다. 연구 결과 플로우는 디자인, 도전감, 숙련도 및 보상에 의해 유의한 영향을 받는 것으로 나타났으며, 플로우 또한 고객 충성도에 유의한 영향력이 있는 것으로 확인되었다. 이러한 통계적 검증결과를 통해 모바일게임 개발과 관련된 몇 가지 실무적 시사점들을 도출하였다.

Keywords