Empirical Study on Strategies for Successful Mobile Contents Services

모바일콘텐츠 서비스의 성공전략에 관한 실증 연구

  • 김근형 (제주대학교 경영정보학과) ;
  • 김시연 (제주대학교 경영정보학과) ;
  • 이봉규 (제주대학교 전산통계학과)
  • Published : 2006.10.28

Abstract

Mobile contents mean all contents that could be served by mobile terminals. The mobile contents are categorized by three areas, which are communication, information and entertainment. Since the various mobile contents have own characteristics, there are differentiations among the service success factors according to types of the contents. In this paper, we do not only derive important factors that influence success of mobile contents services, but also analyze how the factors influence the success of mobile services. We also analyze whether measures of the factors might differ significantly among the types of mobile contents services.

모바일콘텐츠는 무선 단말기에서 서비스되는 모든 콘텐츠를 의미하고 크게 커뮤니케이션, 인포메이션, 엔터테인먼트의 3가지 유형으로 나누어볼 수 있다. 이러한 다양한 유형의 모바일콘텐츠들은 각각의 특성들이 있기 때문에 콘텐츠 유형에 따라 서비스 성공을 위한 영향요인들은 차이가 있을 것이다. 본 논문에서는 모바일 콘텐츠 서비스의 성공에 영향을 미치는 주요 요인들을 도출하고 서비스 유형별로 각 영향요인들은 어떠한 차이가 있는지를 분석해 본다. 또한, 영향요인들의 영향력과 사용자의 인식도를 비교 분석하여 유의한 시사점을 도출한다.

Keywords