Analysis of Teachers' Demands about Improving Factors of the Middle School Facilities based on the Variation Type

교과교실형 운영에 따른 중학교 시설 개선요인에 대한 교사들의 요구 분석

  • Published : 2005.05.31

Abstract

The purpose of this study is to understand and analyze characteristics of using pattern on the physical facilities and fundamental demands about improving factors associated with management of variation type. The teachers of four middle schools are participated through questionnaires with this survey. According to the results, supplemental factors of learning activities, convenient facilities for students, factors with space utilization, moving class and arrangement of similar subject blocks are influential in order on the awareness of teachers for correspondence of variation type. In the analysis of variance based on the sampling factors, significant differences were shown in the factors of attached group, gender, age and managemental experience of variation type. Especially, the factors with moving class and convenient facilities for students are analytically more differential than the other factors, therefore, these factors must be considered in detail.

Keywords

References

  1. 김승제 역, 長倉康彦 저, 오픈스쿨, 산업도서출판 공사, 1989
  2. 김종영 外 역, 長倉康彦 저, 학교건축의 변혁, 국 제, 1995
  3. 한국교육시설학회, 21세기 정보화 사회를 향한 교육 시설 국제심포지엄, 1997.9, 21세기 교육환경 변화와 교육시설에 관한 학술심포지엄, 1999.11
  4. 류호섭, 중등학교 교과교실형 교사도입에 관한 건축계획적 고찰, 한국교육시설학회지, 1998.6
  5. 김승제, 중학교 교과교실형 공간계획에 관한 연 구, 대한건축학회논문집, 1999.4
  6. 정금호.정주성, 표준형교사에서의 교과교실 운 영에 따른 학생 이용행태 및 공간의 중요도 분 석, 대한건축학회논문집, 2004.11
  7. 김정규.정주성, 학생의 교과이동량 분석에 기초한 고등학교 선택중심 교육과정의 블록플랜 계획방향에 관한 연구, 대한건축학회논문집, 2004.12
  8. 日本建築學會, 學校建築計劃と設計, 技報堂, 1979
  9. 長倉康彦 外, 新建築學大系, 學校の設計, 彰國社, 1983
  10. 日本建築學會, 建築 . 都市計劃のための調査 . 分 析方法, 井上書院, 1987