순위반응모형을 이용한 신규서비스 잠재시장규모의 추정

An Estimation of the Market Potential for a New Service by Applying the Ordered Response Model

  • 주영진 (충북대학교 경영학부) ;
  • 송영화 (한국전자통신연구원 정보통신서비스연구단)
  • 발행 : 2005.11.30

초록

본 연구에서는 신규서비스에 대한 수요를 분석하기 위한 설문에서 다점척도로 조사된 신규서비스에 대한 응답자들의 가입의향을 함께 조사된 응답자특성 및 대상 신규서비스와 관련된 속성/태도 등의 요인변수들을 이용하여 효과적으로 설명할 수 있는 순위반응모형(Ordered Response Model)을 통한 확산모형의 잠재시장규모 추정 방안을 제시하였다. 또한, 제시된 순위반응모형에 의한 신규서비스의 잠재시장규모 추정 방안을 곧 도입될 예정인 디지털멀티미디어방송(DMB)서비스에 대해 적용한 결과, DMB서비스의 잠재시장규모는 낙관적인 상황과 비관적인 상황으로 구분할 때 각각 이동전화가입자의 41.10% 및 14.83%로 추정되었다.

In this research, we develope an estimation method for the estimation of the market potential in the new service (or product) diffusion model. The developed method is based on the ordered response model which can effectively incorporate the survey result of the multi-point scale intention for subscription as well as the responder's characteristics, the characteristics & attitudes of the related service. We also apply the developed method to an estimation of the market potential of the digital multimedia broadcasting (DMB) service. As a result, an optimistic and a pessimistic estimates of DMB market potential are 41.10% and 14.83% of the cellular subscribers respectively.

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