A Study on the Integration of Education for Sustainable Development into the School-Based Enterprises in Vocational High Schools

학교기업제도와 지속가능발전 교육의 연계방안 연구 - 실업계 고등학교를 중심으로 -

  • Received : 2005.07.07
  • Accepted : 2005.08.04
  • Published : 2005.08.31

Abstract

Recently, a number of high school, college and university run the School-Based Enterprises(SBE). The purpose of this study is to integrate Education for Sustainable Development(ESD) into the SBE run by vocational high schools. To achieve this goal, this paper takes following research considerations. First of all, this study review the theories of SBE and ESD. Secondly, We extract the factors to analyze from the ESD point of view and integrate them into the SBE in vocational high schools. Thirdly, this study suggests the necessity and methods to integrate ESD into the SBE. ESD could serve important roles to promote the SBE by stimulating the sustainable development and improving human abilities in solving both the environment and development problems.

Keywords

References

  1. 강경종, 2004, 농업계 고등학교에서의 학교기업 활성화방안, 2004년도 직업교육관련 학회 및 단체 공동학술대회 발표집
  2. 남상준, 김대성, 김두련, 이상복, 한세일, 1999, 환경교육의 원리와 실제, 원미사
  3. 남영숙, 2004, 학교 생태감사의 이론적 고찰과 도입방안 연구. 환경영향평가, 13(2), 41-55
  4. 두창묵, 2004, 농업고등학교에서의 학교기업 운영 사례, 2004 년도 직업교육관련 학회 및 단체 공동학술대회발표집
  5. 박금수, 2000, 농업고등학교에서의 학교기업 운영모델, '실업계 고등학교 학교기업 운영 방안' 정책토론회 자료집, KRIVET 광장, 3(6), 45-79
  6. 박은경, 2002, 지속가능 발전과 환경교육, 한국환경교육학회, 15(2), 1-4
  7. 박태윤, 정완호, 최서진, 최돈형, 이동엽, 노경임, 2002, 환경교육학개론, 서울: 교육과학사
  8. 박하나, 남영숙, 2005, 학교 환경교육을 활성화시키기 위한 학교의제 21 개발 연구, 환경교육학회지, 18(2) (인쇄중)
  9. 백성준, 2000, 실업계 고등학교 학교기업 운영방안, 실업계 고등학교 학교기업 운영 방안' 정책토론회 자료집. KRIVET 광장, 3(6), 1-44
  10. 백성준, 김철희, 두창묵, 정해용, 2000, 새로운 학교회계제도 도입에 따른 실업계 고등학교 학교기업 운영방안, KRIVET 연구보고서 00-26
  11. 산업자원부, 2003, 산업교육진흥및산학협력촉진에 관한 법
  12. 세계지속가능발전기업협의회, 2002, FKI Annual Report 2002
  13. 이남철, 한상신, 송동섭, 최경자, 2003, 학교기업 운영 모델 연구, KRIVET 연구보고서
  14. 이남철, 오은진, 2002, 실업계 고등학교 학교기업 활성화를 위한 실천 방안 연구, KRIVET 연구보고서 02-23
  15. 이무휘, 2004, 학교기업의 이해, 충북공고 교직원 연수자료(내부자료)
  16. 정태화, 이병준, 1999, 학교기업 활성화 방안, KRIVET 연구보고서 99-11
  17. 지속가능발전기업협의회, 2004, 글로벌 경쟁시대의 지속가능경영과 전략
  18. 채덕봉, 2000, 원예고등학교에서의 학교기업 운영 모델, 실업계 고등학교 학교기업 운영 방안 정책토론회 자료집, KRIVET 광장, 3(6), 81-105
  19. 최석진, 2004, 우리나라 지속가능 발전을 위한 환경교육의 현황과 과제, 2004년도 후반기 정기학술발표대회 발표논문집, 한국환경교육학회, 8-23
  20. 최순호, 2004, 유네스코의 지속 가능한 발전을 위한 교육(ESD) 전략, 환경교육 국제세미나 및 워크숍 자료집, 청주대학교 과학교육연구소, 21-24
  21. 최영분. 민병미. 최돈형, 2005, 지속가능발전 교육으로서 초등학교 환경교육 체계화 연구, 환경교육, 18(1), 1-30
  22. 환경부, 2002, 국가 지속가능발전을 위한 환경교육 추진전략 개발연구
  23. 환경부, 2003, 학교 환경교육확산을 위한 발전방안 연구
  24. Bormann, I., Erben, F., and Haan, G.(eds), 2000, Schulprofil durch Oeko-Audit
  25. Bormann, I. and Schmalz, A., 2003, Vom Oeko-Audit zum NachhaltigkeitsAudit, Nachhaltigkeits- Indikatoren in Unterricht und Schulleben
  26. Born, M., 2000, Nachhaltigkeitsaudit in Bildungseinrichtungen: Standpunkte-Definition- Ansaetze Umsetzung
  27. Daeschke, R., 2002, Merkmale Nachhaltiger SchuelerInnenfirmen, BLK-Programm 21, Berlin
  28. Elkington, J. 2001, Chrysalis Economy : How Citizen Ceo's and Corporation Can Fuse Values and Value Creation. Capstone
  29. Haan, G., 2002, Nachhaltigkeitsaudit
  30. Haan, G. and Harenberg, D., 2000, Neue Indikatoren fuer Schulqualitaet- Das Beispiel Nachhaltigkeitsaudit
  31. Haan, G., Mann, J., and Reid, A. M., 2000, Educating for Sustainability, Umweltbildung und Agenda 21, Peter Lang
  32. Knemoeller-Neuber, A., 2002, Ein Erfahrungsbericht aus der Gruendungsphase der Schuelerlnnenfirma 'Teamwork' der Hauptschule Dissen, BLK-Programm 21, Berlin
  33. Langner, T., 1998, Umweltschutz in Schulen I, II, Umweltkonzept - Umweltmanagement, Stiftung fuer Bildung und Behindertenfoerderung, Stuttgart
  34. Manthey, H., 2002, Schuelerfirmen und Nachhaltige Oekonomie, BLK-Programm 21, Berlin
  35. Nam, Y., 2001, A Study on Environmental Education for Sustainable Development, 11th World Congress of Comparative Education
  36. Reed, D., 2001, Stalking the elusive financial case for corporate sustainability. World Research Institute
  37. Reiner, R. and Reiner, U., 2002, Steine auf dem Weg zur SchuelerInnenfirma, Die Bausteine des Businessplans, BLK-Programm 21, Berlin
  38. Stern, D., 1997, Learning and Earning: The Value of Working for Urban Students, ERIC/CUE Digest Number 128
  39. Stern, D., Stone, J., Hopkins, C., McMillion, M., and Crain, R., 1994, School Based Enterprise: Productive Learning in American High Schools, Jossey-Bass Publishers, San Francisco
  40. Stern, D., Finkelstein, N., Stone, J. R. III, Latting, J., and Dornsife, C., 1995, School to work: Research on programs in the United States, Washington and London: Taylor and Francis, Falmer Press
  41. Stern, D., Finkelstein, N., Urquiola, M., and Cagampang, H., 1997, What difference does it make if school and work are connected? Evidence on co-operative education in the United States. Economics of Education Review, 16(3), 213-229 https://doi.org/10.1016/S0272-7757(96)00074-X
  42. Stern, D. and Nakata, Y., 1989, Characteristics of high school students' paid jobs, and employment experience after graduation, In D. Stem & D. Eichom (Eds.), Adolescence and work: Influences of social structure, labor markets, and culture, Hillsdale, NJ: Erlbaum
  43. Stone, J. R., 2004, Career and technical education: Increasing school engagement, in J. Smink, & F. P. Schargel (Eds.), Helping students graduate: A strategic approach to dropout prevention, Larch-mont, NY: Eye on Education, 195-203
  44. UNCED, 1992, Agenda21
  45. UNESCO, 2004, United Nations Decade of Education for Sustainable Development 2005-2014, Draft International Implementation Scheme