Analysis on the Interference from HAPS Airship into P-MP FWA System

HAPS 비행선에서 P-MP FWA 시스템으로의 간섭 분석

  • Choi, Mun-Hwan (School of Electronics and Information Engineering, Kunsan National University) ;
  • Ham, Hyoung-Il (School of Electronics and Information Engineering, Kunsan National University) ;
  • Kang, Young-Heung (School of Electronics and Information Engineering, Kunsan National University)
  • 최문환 (군산대학교 전자정보공학부) ;
  • 함형일 (군산대학교 전자정보공학부) ;
  • 강영흥 (군산대학교 전자정보공학부)
  • Received : 2005.11.10
  • Published : 2005.12.31

Abstract

In this paper, we have analyzed the effects of the interference from HAPS airship stations to P-MP FWA base station and to P-MP FWA terminal station, using more detail parameters such as a new interference model, a realistic HAPS scenario, practical antenna patterns for both HAPS system and FWA system. The analysis results show that, in the case of interference from HAPS AS into the P-MP FWA BS, compatibility between two systems can be obtained by using a sectored BS antenna with the boresight directed away from the nadir. However, in the case of Interference from HAPS AS into the P-MP FWA TS, the two systems cannot operate effectively in the same bands unless the separation distance is guranteed and/or some form of interference mitigation technique is employed such as dynamic channel allocation.

본 논문에서는 새로운 간섭 모델, 실제적인 HAPS 시나리오, HAPS 시스템과 FWA 시스템에 대한 안테나 패턴과 같은 파라미터들을 이용하여 HAPS 비행선에서 P-MP FWA 기지국과 P-MP FWA 단말국으로의 간섭 영향을 분석하였다. 분석 결과를 보게 되면, HAPS AS에서 P-MP FWA BS로의 간섭 경우에 두 시스템들 사이의 호환성은 섹터화된 BS 안테나를 이용함으로서 얻어질 수 있었다. 그러나 HAPS AS에서 P-MP FWA TS로의 경우에 동적 채널 할당과 같은 간섭 경감 기법을 이용한 이격 거리가 보장되지 않으면 두 시스템들은 동일한 대역에서 효과적으로 운용될 수 없었다.

Keywords