Effect Analysis of Learning Using Educational Contents

교육용 콘텐츠를 활용한 수업의 효과 분석

  • Published : 2005.12.01

Abstract

The importance of ICT is being emphasized in this information-oriented society. In the 7th curriculum, it is necessary to use ICT more than 10% in teaching every subjects to keep pace with this trend. The distinctive feature of the curriculum lies in the introduction of various gradations and levels of the individual students. In this paper, by designing and applying the teaching idea based on educational contents, we analyzed how it has an effect on achieving of studies. As the results of this research, we found that teaching based on educational contents made students the meaningful increasement of interest in the controlled group and according to the increasement of the achievement in studying, the improvement of teaching are confirmed.

오늘날 우리가 살고 있는 정보사회는 정보통신기술의 중요성이 매우 강조되고 있다. 이런 시대의 흐름에 부응하여 단계형 수준별 교육과정을 처음으로 도입한 7차 교육과정에서도 모든 국민 공통 기본 교과의 수업에서 정보통신기술 활용 수준을 10%이상으로 설정하고 있다. 이에 본 논문에서는 교육용 콘텐츠 활용한 수업안을 설계해 적용함으로써 교육용 콘텐츠를 활용 수업이 학생들의 학업성취도에 미치는 효과를 분석하였다. 연구 결과 인터넷과 멀티미디어 동영상 자료 등의 교육용 콘텐츠 활용 수업은 실험집단의 의미 있는 흥미도 증가를 가져왔으며, 학업성취도 향상에 따른 수업의 효과 증진을 확인할 수 있었다.

Keywords