A Study on Factors Associated with Effect of e-Learning

e-learning의 학습효과에 영향을 미치는 주요요인에 관한 연구

  • 류근호 (충북대학교 전기전자컴퓨터공학부) ;
  • 김병철 (충북대학교 전기전자컴퓨터공학부)
  • Published : 2005.04.01

Abstract

e-learning which is beyond time and space restrictions as a new education tool, has been practically used in many fields in order to support instrument or displacement for traditional education. This research shows that the survey on the significance and the effect of e-learning to teachers who have experience in e-learning through the internet compared with effect of tradition education. Furthermore, we investigate variable factors affecting on effect of e-learning, the correlation of factors and coefficient of correlation between factors associated with effects of e-learning based on the results of our survey.

e-teaming은 시간적, 공간적 제약으로부터의 자유스러움으로 인해 전통적 교육의 보조 도구로써, 또는 전통적 교육을 대신해서 이미 많은 부분에서 e-learning이 이루어지고 있다. 본 논문은 e-learning의 중요성과 그것이 차지하는 비중이 상당히 커져 있는 시점에서 e-learning 교육 경험자들이 인터넷 기반 e-learning의 학습효과를 전통적 교육에 비해 어느 정도로 인식하고 있는지에 대한 조사를 수행하였다. 또한 인터넷 기반 e-learning의 학습효과에 대한 요인변수를 도출하고, 인터넷 기반e-loaming의 학습효과로 인식하는 정도가 어떠한 요인에 의해 얼마만큼의 영향을 받고 있는지를 파악하여 제시하였다.

Keywords