The study on the actual conditions of bulling and the psychosocial factors affecting bullying behavior

중학생의 따돌림 가해 실태 및 심리사회적 요인

  • Received : 2005.11.11
  • Accepted : 2005.11.30
  • Published : 2005.12.30

Abstract

Bullying behavior problems among middle school students have been increasing and being severe social problem. Therefore, on the basis of ecosystematic perspective, this study proposed the psychosocial factors that have various subsystems, such as individual level, family level, school level. Purposes of this study are to grasp the actual conditions of bulling and to examine psychosocial factors affecting bullying behavior of middle school students. For this study, surveyed were those 354 students who indicated they experienced bullying. The findings are as follows: Firstly, 49.2% of surveyed youth has the bullying offending experience. In detail, 26.7% of the bullies is estrangement from relations, 41.9% is verbal teasing, 18.2% is physical teasing. Secondly, the most important psychosocial factors to influence bullying behavior has been found the factors from the school. In the next place, from the individual. The prior factors that have relative influencing power on the bullying behavior are in order as follows- experience as victims of bullying and witness to bullying, aggression, peer group's exposure to delinquency, emotional unrest among sub-type borderline features, self-esteem, peer aggregation, a marital discord.

Keywords

References

  1. 강지영, 집단따돌림피해학생 판별도구개발, 이화여자대학교 대학원 석사학위논문, 2002
  2. 김명식, 일본학교의 이지메 대응방안, 월간 새교육 7, 서울: 한국교육신문사, 1999
  3. 김석경, 청소년 심리적 가정환경과 학교생활 적응과의 관계, 극동대학교 석사학위논문, 2002
  4. 김석진, 초등학교 집단따돌림 가해실태와 관련요인 연구, 한국청소년연구 제11권 제1호, pp.136-137, 2000
  5. 남미애, 청소년 복지론, 서울: 양서원, 2000
  6. 남영옥, 대상관계이론의 관점에서 본 청소년 경계선 성격특성과 비행과의 관계, 한국사회복지학 제45호, pp.69-70, 2001
  7. 남영옥, 청소년의 인터넷 중독 및 사이버 성 중독의 심리사회적 변인과 문제행동 연구, 한국사회복지학 제50호, pp.173-207, 2002
  8. 문선화, 사회 병리적 현상으로서의 청소년 집단따돌림의 문제와 원인, 사회복지연구, 제1권, pp.6-12, 2002
  9. 박선미, 청소년을 위한 집단따돌림 예방프로그램 개발과 그 효과, 경성대학교, 대학원 석사학위논문, 2003
  10. 박소영, 어머니의 가정생활만족도가 청소년기 자녀의 공격성에 미치는 영향, 충북대학교 석사학위논문, 1991
  11. 박정은, 부모의 양육태도, 공격성 및 또래동조성과 집단따돌림 가해경향과의 관계, 서강대학교 석사학위 논문, 2002
  12. 심선보, 가정환경변인, 심리사회적 특성과 집단따돌림 경험유형과의 관계, 카톨릭대학교 석사학위 논문, 2000
  13. 연진영, 아동학대의 실태 및 영향, 서울: 한국형사정책연구원, 1992
  14. 윤 진, 음란출판물 접촉과 청소년의 성관련태도 및 비행 간의 관계, 한국심리학회지, 제9권 제2호, pp.79-90, 1996
  15. 이명신, 괴롭힘 가해자의 환경적 요인, 괴롭힘 행동유형, 가해자의 심리 . 행동적 결과에 대한 연구, 한국사회복지학 제51호, pp.29-61, 2002
  16. 이상균, 청소년의 집단따돌림에 대한 관계망 분석, 사회복지리뷰 제8권, pp.357-379, 1998
  17. 이상균, 학교에서의 또래폭력에 영향을 미치는 요인, 서울대학교 박사학위논문, 1998
  18. 이시형, 학교폭력실태와 그 예방, 대한의사협회지. 40, 1997
  19. 이은정, 학교체계요인이 집단따돌림 가해경험에 미치는 영향에 관한 연구, 연세대학교 석사학위 논문, 2002
  20. 이춘재 . 곽금주, 학교에서의 집단따돌림: 특성 및 실태, 서울: 집문당, 1999
  21. 임종렬, 치료심리학-경계선증후군을 중심으로 한국가족치료연구소, 1991
  22. 청소년폭력예방재단, 한국사회의 폭력 실태, 학교폭력예방지침서, 2002
  23. 최은숙, 집단따돌림 가해, 피해 경향과 관련된 심리적 요인에 관한 일 연구, 서강대학교 석사학위논문, 2000
  24. 한국카운셀링연구소, 비행청소년의 이해와 지도, 서울: 성원사, 1992
  25. 한국형사정책연구원, 학교가 청소년 비행에 미치는 영향에 관한 연구, 1997
  26. Bandura, A., 'Aggression: A social learning analysis', Englewood cliffs, N. J. : Prentice Hall, 1973
  27. Barnes, H. L. & Olson, D. H., Parent- Adolescent Communication Family Inventories, Family Social Science, University of Minnesota, 1982
  28. Eron, L. D., Huesman, R. L., Dubow, E., Romanoff, R., & Yarmel, P. W., 'Aggression and its Correlates over 22 years', In D. Cromwell, I. M. Evans, & C. R. O' Donnell(Eds.), Childhood Aggression and Violence, NY: Plenum, 1980
  29. Fried, S. & Fried, P., 'Bullies and Victims: Helping Your Child Survive the Schoolyard Battlefield', New York: M. Evans and Company, Inc., 1998
  30. Galen, B. R. & Underwood, M. K., A developmental investigation of social aggression among children, Developmental psychology, 33(4), pp.589-600, 1997 https://doi.org/10.1037/0012-1649.33.4.589
  31. Horne, A. M., & Scocherman, R., 'Profile of a Bully: Who would do such a thing?', Educational Horizons, 74, pp.77-83, 1996.
  32. Loeber, M. R. & Dishion, T. J., 'Boys Who Fight at Home and School: Family Conditions Influencing Cross- Setting Consistent', Journal of Consulting and Clinical Psychologist, 54, 755-764, 1993
  33. Masterson, J, The treatment of borderline adolescent, NY: Basic Book, 1972.
  34. Morey, L, C., Personality Assessment Inventory: Professional manual, Odessa, FL: Psychological Assessment Resources, 1991
  35. Olweus, D., Bullying at school, Cambridge, MA: Blackwell, 1993
  36. Olweus, D., 'Annotation: Bullying at school: Basic facts and effects of a school based intervention program', Journal of Child Psychology and Psychiatry 35: pp.1171 -1190, 1994 https://doi.org/10.1111/j.1469-7610.1994.tb01229.x
  37. Patterson, G. A., 'A Developmental Perspective on Antisocial Behavior', American Psychologist, 44(2), 329-335, 1986 https://doi.org/10.1037/0003-066X.44.2.329
  38. Rigby, K., 'Bullying in Schools and What to Do about It', Melbourne, VI:Australian Council for Educational Research, 1996
  39. Rigby, K., Slee, P. T., Dimensions of interpersonal relational among austrian children and implications for psychological well-being,' Journal of Social Psychology, 13(1) pp.33-42, 1993
  40. Roland, E. & Galloway, D., 'Classroom influences on bullying', Educational Research, 44, 2002
  41. Rosenberg, F. R. & M. Rosenberg, 'Self-esteem and delinquency'. Journal of Youth and Adolescence 7: 173-177, 1979
  42. Surtherland, E, H., & Cressey, D. R., Criminology, (9th ed.), Philadelphia; Lippincott, 1974
  43. Williams D. A. & Jenkins J. D., Anger, assertiveness and the type-a behavior pattern. manuscript submitted for publication, 1998
  44. Zastrow, C., Human Behavior and Social Environment, (5th ed.) Wadsworth Publishing CO, 2001