A Study on the Effects of Training in Self-Expression on Children's Initiative

자기표현활동이 유아의 주도성에 미치는 영향

  • 오숙현 (여수대학교 교육학부 유아교육전공)
  • Received : 2005.06.30
  • Accepted : 2005.08.29
  • Published : 2005.10.31

Abstract

Training in self-expression was provided 24 times over 8 weeks for 5-year-old children in two classes in A kindergarten at an elementary school located in G metropolitan city. The posttest conducted at the conclusion of the training session confirmed significant statistical differences between the two groups. All the subfields on initiative, such as emotional ability, communication, and achievement motivation showed significant differences between groups.

Keywords

Acknowledgement

Supported by : 여수대학교

References

  1. 자기표현훈련 프로그램이 초등학생의 사회성에 미치는 효과 고창효
  2. 학생지도 연구 v.13 no.1 고등학생을 대상으로 한 주장훈련의 효과 김성희
  3. 학생지도연구 v.17 no.1 주장행동 요소 김성희
  4. 자기표현훈련 프로그램이 아동의 자아개념 형성에 미치는 효과 김순복
  5. 자기표현훈련 프로그램 적용이 국민학교 아동의 대인불안 감소에 미치는 효과 김영근
  6. 전래놀이동요 프로그램이 유아의 정서 지능과 사회적 능력에 미치는 영향 김영숙
  7. 자기표현훈련이 초등학교 저학년 아동의 자아존중감 및 사회성 증진에 미치는 효과 김영애
  8. 한국어린이육영회 2002 유아교육학술대회 유아의 사회적 능력 함양을 위한 교사의 역할 및 전략 김영옥
  9. 학습장애 아동의 성취동기에 미치는 자기표현 훈련 프로그램의 적용 효과에 관한 사례연구 김용성
  10. 한국심리학회지 v.13 no.3 자기표현의 집중훈련과 분산 훈련 효과 비교 김은진;김승국
  11. 인간관계와 자기 표현 김인자
  12. 자기표현 훈련이 소극적인 초등학생의 자아개념 형성 및 자기표출에 미치는 효과 김재동
  13. 자기표현훈련 프로그램이 대인불안 및 자아존중감에 미치는 효과 김창은
  14. 사회극화놀이 활동이 유아의 사회적 능력발달에 미치는 영향 문현숙
  15. 놀이중심의 자기표현훈련이 초등학생의 자아존중감 및 사회성에 미치는 효과 박귀난
  16. 자기표현 훈련 프로그램이 자기표현과 자아존중감에 미치는 효과 박숙영
  17. 프로젝트 접근법이 초등학교 저학년 학생의 자기 주도적 학습력 및 과제 수행능력과의 관계 박은영
  18. 프로젝트 접근법과 몬테소리 프로그램의 비교연구 배장은
  19. 학생지도 연구 v.13 no.1 주장훈련프로그램 변창진;김성희
  20. 자기표현훈련이 아동의 자아존중감 및 사회성에 미치는 효과 석난자
  21. 자기표현훈련 프로그램이 학습부진아의 사회성 및 자아개념에 미치는 영향 손주원
  22. 자기표현훈련이 대인관계 및 자아존중감에 미치는 영향 송성희
  23. 학생지도연구 v.13 자기표출훈련 프로그램 신완수;변창진
  24. 자기표현훈련 프로그램이 아동의 사회? 정서발달에 미치는 영향 여환주
  25. 자기표현훈련이 여고생의 자아실현 수준에 미치는 효과 유정수
  26. 자기표현훈련이 공격적인 아동의 감성지수에 미치는 효과 이동궁
  27. 유아교육과정 이기숙
  28. 자기표현훈련 프로그램이 아동의 자아개념에 미치는 효과 이기홍
  29. 인지-사회적 학습활동이 유아의 사회적 지식과 사회적 기술 증진에 미치는 영향 이상화
  30. 자기표현훈련이 소극적인 아동의 자기 개념 형성 및 사회성에 미치는 효과 이성현
  31. 한국심리학회지 : 발달 v.13 no.1 유아의 일상활동과 자기 주도성 이소은
  32. 소극적인 아동의 자기표현훈련 효과 : 학교생활적응을 중심으로 이은숙
  33. 열린유아교육연구 v.8 no.3 유아기 주도성 형성 교육 오숙현
  34. 유아의 사회적 능력 함양을 위한 주도성 증진 프로그램 개발 및 효과 오숙현
  35. 유아교육과정 이연섭
  36. 주장훈련이 아동의 공격성 감소 및 주장성 향상에 미치는 효과 이현경
  37. 프로젝트 접근법과 레지오에밀리아 접근법의 교육적 효과 비교 임상도
  38. 자기표현훈련이 아동의 자기효능감 및 스트레스 대처방식에 미치는 영향 정휴필
  39. 프로젝트접근법이 유아의 학습준비도, 사회.정서 발달, 자아개념 및 프로젝트 수행능력에 미치는 효과 지옥정
  40. 자기표현훈련이 초등학생의 공격성과 조망수용 능력에 미치는 효과 한경석
  41. 유아교육사전(용어편) 한국유아교육학회
  42. 자기표현 훈련이 아동의 사회성과 문제 해결에 미치는 영향 한현숙
  43. 경북대학교 학생생활연구소 학생지도연구 v.16 no.1 공격적 소극적인 대학생을 위한 자기주장훈련 프로그램 하영석
  44. 대학생활연구 v.6 자기표현 및 주장력 향상을 위한 집단 상담 프로그램 홍경자
  45. Confidence in communication Adler, R.B.
  46. Your Perfect Right Alberti, R.;Emmons, M.
  47. Socialization and instrumental competence in young children;The young child : Reviews of research, Vol. 2 Baumrind, D.;Hartup, W.W.(ed.)
  48. Assertiveness training conducted by a nurse with incarcerated juvenile delinquents Cark, G.I.
  49. Journal of Consulting and Clinical Psychology v.43 no.3 Situational determinants of assertive behaviors Eisler, R.N.;Hersen, M.;Miller, P.M.;Blanchard, E.B.
  50. Behavior therapy: assertive training in groups;Progress in group and family thrape Fensterheim, M.;Sager, C.J.(ed.);Kapian, H.(ed.)
  51. Developmental Psychology v.18 Social cognition and social competence in adolescence Ford, M.E.
  52. Early Childhood Research Quarterly v.5 Early peer relations : Developmental significance and prognostic implications Hartup, W.W.;Moore, S.G.
  53. Behavior Research and therapy v.11 Effects of practice, instructions, and modeling on components of assertive behavior Hersen, M.;Eisler, P.M.;Miller, P.M.;Johnson, M.B.;Pinkston, S.G.
  54. The High/Scope child observation record for Age $2{\frac}{1}{2}$-6 : A developmentally appropriate asessment tool High/Scope Educational Research Foundation
  55. Journal of Counseling Psychology v.24 Interviewer use of positive and negative self-disclosure and interviewer-subject sex pairing Hoffman-Graff, M.A.
  56. Journal of Counseling Psychology v.24 Effects of interviewer self-disclosure and interviewer-subject sex pairing on perceived and actual subject behavior Hoffman, M.A.;Spencer, G.P.
  57. Journal of Abnormal & Social Psychology v.58 Some Factors in self-disclosure Jourard, S.M.;Lasakow
  58. Developmental Psychology v.6 A social competence scale and symptom check list for the preschool child; factor demensions, their cross-instrument generality, and longitudinal persistence Kohn, M.;Rosman, B.L.
  59. Behavior therapy and beyond Lazarus, A.A.
  60. Journal of College Student Personnel v.9 Groupassertive training for resident assistents Layne, A.A.;Layne, B.H.;Schoch, E.W.
  61. Journal of Counseling Psychology v.27 no.2 Effects of assertion training on acceptance of disability by physically disabled university students Morgan, B.;Leung, P.
  62. Effects of assertiveness training on obronic migraine and tension beadache Mundell, L.S.
  63. Effects of assertiveness training and cue controlled relaxaining on cardiovascular reactivity to social stressors Pinto, B.M.
  64. Self-directed assertiveness training Rakos, R.F.;Schroeder, H.E.
  65. Conditioned reflect therapy: The direct approach to the reconstruction of personality Salter, A.
  66. Interactions in the Classroom : Facilitating Play in the Early Years Smith, J.T.
  67. Childhood Education v.67 no.Fall Projects as curriculum : Under what conditions? Webster, T.
  68. So, what is assertiveness? : An assertiveness training course Whitehead, C.
  69. Journal of Counseling Psychology v.27 no.5 Transfer of assertion-training effects to roommates of program participants Wolff, J.;Desiderato, O.
  70. Psychotherapy by Reciprocal Inhibition Wolpe, J.
  71. American Pychologist v.33 no.9 I. Q, social competence, and evaluation of early childhood intervention programs Zigler, E.;Trikett, P.K.