Relationships Between Kindergarten Teachers' Achievement Orientation and Teacher Efficacy

유아교사의 성취목표성향과 교사효능감의 관계연구

  • Moon, Taihyong (Department of Early Childhood Education, Daegu University)
  • 문태형 (대구대학교 유아교육과)
  • Received : 2005.04.22
  • Accepted : 2005.06.20
  • Published : 2005.08.31

Abstract

Two hundred ten kindergarten teachers participated in this investigation of the relationship between kindergarten teacher's achievement orientation and teacher efficacy. Instruments were the Teacher Efficacy Scale(Lee, 2002) and the Goal Orientation Scale(Lee, 2002). Data analyzed by ANOVA and hierarchical multiple regression analyses revealed that more highly educated and older teachers were more highly oriented toward mastery goals. Teacher high in mastery and in performance orientation exhibited higher efficacy while low mastery oriented teachers were low in efficacy. The influence of performance goal orientation significantly explained the variance in teacher efficacy. The incremental explanation on teacher efficacy by achievement goal orientation after controlling for demographic variables was statistically significant.

Keywords

References

  1. 교육학 연구 v.41 no.4 성취목표와 피드백 유형이 내재동기와 지각된 유능감에 미치는 영향 권은주;김성일
  2. 대한가정학회지 v.42 no.11 유아교상의 자아개념과 직무만족이 교사효능감에 미치는 영향 길경숙;노수남
  3. 한국유아교육학회 2003년도 연차 학술대회 발표논문 유아 컴퓨터 교사교육이 예비 유아교사들의 컴퓨터에 대한 교수효능감에 미치는 영향 김나림;김지영
  4. 교육심리연구 v.17 no.2 교사효능감 및 학생의 학업적 자기효능감이 학업성취도에 미치는 영향에 대한 다층분석 김아영;차정은
  5. 교육심리연구 v.18 no.1 교사효능감 척도 타당화 김아영;김미진
  6. 스포츠 성취목표지향성이 경쟁불안, 자기효능감 및 볼링수행에 미치는 영향 김윤태
  7. 교육심리연구 v.13 no.1 목표지향성과 귀인피드백이 동기유발요인과 학업성취도에 미치는 효과 김정한;황학영
  8. 한국교사교육 v.16 no.1 유아교사의 교사효능감에 영향을 주는 교사 내.외적 요인에 대한 연구 김희진;이분려
  9. 한국체육학회지 v.5 no.2 성취목표성향에 따른 불안, 자기효능감 및 운동수행 문윤제
  10. 자기효능감과 삶의 질 : 교육. 건강. 운동. 조직에서의 성취 박영신;김의철
  11. 교육심리연구 v.14 no.2 목표지향성, 자기조절학습, 학업성취도와의 관계연구 송인섭;박성윤
  12. 유아교육연구 v.20 no.1 놀이에 대한 교사효능감이 교사와 유아의 상호작용과 유아 놀이 발달에 미치는 영향 신은수
  13. 한국체육학회지 v.42 no.5 성취목표성향과 신체적 자기효능감 관계분석 육동원;신정택
  14. 사회과학연구 v.8 현직교사와 예비유아교사의 교사 신념에 관한 연구 : 목표지향성, 교사효능감 및 발달에 적합한 교사신념을 중심으로 이경옥
  15. 아동교육 v.7 no.1 교직경력이 유치원 교사의 효능감에 미치는 효과 이혜주;전명남
  16. 한국영유아보육학 v.19 유아교사의 교육신념과 교수효능감이 인지적.비인지적 교수행동에 미치는 영향 전인옥
  17. 한국스포츠리서치 v.14 no.1 태권도 선수의 성취목표 지향성과 신체적 자기효능감의 관계 정국현
  18. 열린유아교육연구 v.11 no.6 유아교사의 수학교수 효능감 수준과 아동의 수학적 능력과의 관계 정정희
  19. 초등교육연구 v.9 초등학생들의 성취목표, 학습전략, 성패에 대한 귀인의 관계 조아미
  20. 아동학회지 v.22 no.2 유치원교사의 과학교수효능감에 미치는 관련변인 연구 조부경;서소영
  21. 유아교육연구 v.18 no.2 유아교사의 과학교수에 대한 자기효능감 조형숙
  22. 교육학연구 v.40 no.6 성인학습자의 목표지향성과 자아효능감간의 관계 한상훈
  23. 미래유아교육학회지 v.10 no.1 유치원교사의 교사효능감 확인 연구 한석실;임명희
  24. 교육심리연구 v.17 no.3 중다목표관점에서의 성취목표와 자기조절 학습전략 사용간의 관계 한순미
  25. 2002년도 한국교육심리학회 학술대회 발표 논문 교실에서의 내재동기 쟁점과 교육적 시사점 하대현
  26. Making a differnce : Teacher's sense of efficacy and student achievement Ashton, P.;Webb, R.
  27. Journal of Educational Psychology v.84 Classrooms: Goals, structure, and student motivation Ames, C.
  28. Social foundations of thought and action : A social cognitive theory Bandura, A.
  29. The jekyll/hyde nature of goal: Reconceptualizing goal setting in sport;Advances in sport psychology Burton, D.;Horn, T.S.(ed.)
  30. Organizational Behavior and Human Decision Processes v.67 no.1 Goal orientation in organizational research : A conceptual and empirical foundation Button, S.
  31. Educational Research Quarterly v.5 Teacher sense of efficacy : A definition of the construct and a model for further research Denham, C.;Michael, J.
  32. American Psychologist v.45 Motivational processes affecting learning Deweck, C.
  33. Educational Psychologist v.34 Approach and avoidance motivation and achievement goals Elliot, A.J.
  34. Journal of Educational Psychology v.76 no.4 Teacher efficacy: A construct validation Gibson, S.;Dembo, M.
  35. Journal of Educational Psychology v.94 Predicting success in college : a longitudinal study of achievement goals and ability measures as predictors of interest and performance from freshman year through graduation Harackiewicz, J.;Baron, K.;Tauer, J.;Elliot, A.
  36. Sociology of Education v.64 The effect of social organization of schools on teachers' efficacy and satisfaction Lee, V.;Dedick, R.;Smith, J.
  37. Journal of Sport & Excercise Psychology v.13 The relationship among competitive orientation, sport-confidence, self-efficacy, anxiety and performance Martin, J.;Gill, D.
  38. Motivation in education : Theory, research, and application Pintrich, P.;Schunk, D.
  39. American Educational Research Journal v.25 The enhancement function of staff development : Organizational and psychological antecedents to individual teacher change Smylie, M.
  40. Individual differences in affective and conative functions;Handbook of educational psychology Snow, Corno;Jackson, III;Berliner, D.(ed.);Calfee, R.(ed.)
  41. Journal of Educational Research v.92 no.5 Relationship etween achievement goal orientations and use of learning strategies Somuncuoglu, Y.;Yildirim, A.
  42. An attributional theory of motivation and emotion Weiner, B.
  43. Teaching and Teacher Education v.6 Prospective teacher's sense of efficacy and their beliefs about managing students Woolfolk, A.;Rosoff, B.;Hoy, W.