Journal of Educational Research in Mathematics (대한수학교육학회지:수학교육학연구)
- Volume 15 Issue 4
- /
- Pages.505-522
- /
- 2005
- /
- 2288-7733(pISSN)
- /
- 2288-8357(eISSN)
The Role of Spreadsheet in Teaching Function and Modeling Activity
함수 지도와 수학적 모델링 활동에서 스프레드시트의 활용
- Son, Hong-Chan (KNUE, graduate School) ;
- Lew, Hee-Chan (KNUE)
- Published : 2005.11.01
Abstract
In this article we studied the role of spreadsheet in teaching function and modeling activity by some examples and students' activity performed by the six 10th graders. We especially focused the role of spreadsheet in understanding of various kinds of functions and the families of functions, and in the explanation of the given modeling problem situations. The functions of automatic copy, graphic and the cell reference of spreadsheet can be used to make students observe the causes and effects of changes of the various kind of mathematical representations of functions such as algebraic formulas, tables and graphs. Especially those functions give students a chance to identify family of functions by changing the parameters and this may lead them to the discovery of mathematical facts. In modeling activities they play a key role in the stages of the analysis of the model, explanation of the results of model and conjecture of the real world situations. As well as they make students find the rules underlying in the real world by making spreadsheet as simulation environments, which are almost impossible to make in paper and pencil environments, and give them a chance to justify their findings using mathematics.
이 글은 함수의 지도와 수학적 모델링 활동에서 스프레드시트가 어떻게 활용될 수 있는지에 대하여 살펴보고자 한 것이다. 2절에서는 스프레드시트가 함수 그래프의 개형을 파악하거나 계수 변화가 함수의 그래프에 미치는 영향을 알아보는 데 도움을 주고 새로운 수학적 사실을 발견할 수 있는 기회를 제공할 수 있음을 보인다. 3절에서는 학생이 수행한 모델링 활동을 통하여 스프레드시트의 기능이 수학적 모델링 활동에서의 다양한 상황을 해석하고 예측하는데 유용함을 보이고 새로운 사실의 발견과 이의 수학적 정당화 가능성의 기회를 제공할 수 있음을 보인다.
Keywords