Abstract
The advantage of an internet survey is the speed with which data can be accumulated from respondents. And this method is more economical, provides more accurate information, and has greater scope in subject coverage. Since there is used multi-media, the design of questionnaires is even more important in order to achieve high data quality.
인터넷 조사는 전통적인 방법에 비해 자료수집이 신속하고, 조사비용이 저렴하며, 양질의 자료를 얻을 수 있으며 멀티미디어를 활용한 고도화된 설문을 설계할 수 있다. 그러나 조사대상자의 신원 파악이 어려우며 구체적인 고객만족도에 대한 분석이 어려운 상황이다. 따라서 인터넷을 이용한 설문조사뿐만 아니라 고객만족도 조사까지의 확장이 가능한 시스템을 개발하였다. 이 시스템은 조사계획 과정에서 미리 조사 대상자에 대한 기본 정보를 취합하여 E-mail을 통해 조사 대상자의 특성을 파악할 수 있다. 또한 시스템을 통한 계획의 입력과 진행의 현황을 확인할 수 있다.