명성황후가 등장하는 TV사극에 나타난 의상에 관한 연구[제2보] - 주요 등장 인물의 의상 표현을 중심으로 -

A Study of The Costume in the Historical TV Drama that the Empress Myungsung Appeared - Focus on Costume of Main Character -

  • 한은희 (성균관대학교 의상학과) ;
  • 한자영 (성균관대학교 의상학과) ;
  • 유송옥 (성균관대학교 의상학과)
  • Han Eun-Hee (Dept. of Fashion Design, SungKyunKwan University) ;
  • Han Cha-Young (Dept. of Fashion Design, SungKyunKwan University) ;
  • Ryu Song-Ok (Dept. of Fashion Design, SungKyunKwan University)
  • 발행 : 2005.12.01

초록

This Study is to analyze characteristics of costume change of according to the status of character succeeding the investigation of the ceremonial costume change in historical TV dramas that The Empress Myungsung entered. For this study, the costume images among historical TV dramas, that Myungsung entered, '500 years of Chosun Dynastyv, Taewongun(1990, MBC)', 'The Glorious Dawn(1993, KBS1)', 'The Empress Myungsung(2001, KBS2)'were used: The characteristics of the costume change of main character are as follows. First, main character's costume has been increase gradually in number and item. Second, Especially in the last work,'The Empress Myungsung', the royal costume based on historical evidence in aspects of silhouette, but it didn't according to the historical costume in aspects of color and textile. Nevertheless the costume reveals the status of each person significantly. Third, the costumes of the recent historical drama appears as a optical symbol that represents historical view point and different interpretation of each drama. Therefore the costume according to the status of the character wrong from the historical point of view. Consequently, TV costume in historical drama Myungsung entered has been focused on the beauty of the screen and dramatic effect than historical viewpoint. So the costume have been to be an essential visual part by means of the symbol revealed the purpose.

키워드

참고문헌

  1. 조선일보 (2003. 11. 6). 대장금 열풍, '퓨전사극' 들여다 보기. 자료검색일 2004. 2. 13. http://kind.com
  2. 이정자 (1985) 영화의상의 의미와 역할에 대한 연구: 장 꼭도의 미녀와 야수에 적용하여 홍익대학교 산업 미술대학교 석사학위논문. p. 20
  3. 오명환 (1994). 텔레비전의 사회학; 현대 영상 언어와 해법을 위하여 서울: 나남. pp. 169-173
  4. 한국일보 (1996. 8. 13) 찬란한 여명 외세에 무력한 민족의 수모 . 분노 실감. 자료검색일 2004. 2. 13. http://kind.com
  5. 한겨레 신문. (1996. 5. 8). '웬 왕권 강화 대하 사극?'. 자료검색일 2004. 2. 13. http://kind.com
  6. 김은남 (2001). 역사는 여결의 복권을 요구한다: 명성 황후에 얽힌 진실 추적, 발군의 외교력 지닌 고종의 방패, 시사저널, 통권 626호 2001. 10. 25. pp. 88-92
  7. 노영해 (2000). 1990년대 후반의 한국의 대표적 국민 뮤지컬의 주제와 작품 경향 명성황후와 지하철 1호선을 중심으로. 음악과 문화. 3, pp. 61-89
  8. 명성황후. 자료 검색일 2004. 9. 24, http://kbs.co.kr
  9. 경향신문 (2001. 6. 29) 명성황후 이미연 VS 문정왕 후 전인화 자료검색일 2004. 2. 13, http://kind.com
  10. 유송옥(1991). 조선왕조 궁중의궤복식 서울: 수학사
  11. 세종대학교 박물관 발행 달력
  12. 이명은 (2003). 궁중발기에 나타난 행사 및 복식 연구. 단국대학교 대학원 석사학위논문. p. 51
  13. 권혜진 (2001). 당의에 관한 연구. 이화여자대학교 대학원 석사학위 논문, p. 39
  14. 온양민속박물관 학예연구실 (1989). 안동김씨분묘발굴 조사보고서: 김수근 . 병국 가계의 자료를 중심으로. 온양민속박물관
  15. 백숙자 (2002). 조선 시대 당의 구성에 관한 연구. 성균관대학교 대학원 석사학위논문. p. 55
  16. 권혜진 (2001). 당의에 관한 연구. 이화여자대학교 대학원 석사학위 논문, pp 56-57
  17. 정신문화연구원 (1994). 고문서집성. 12권. 성남: 한국 정신문화연구원, p. 33
  18. 권혜진 (2001). 당의에 관한 연구. 이화여자대학교 대학원 석사학위 논문, pp. 48-53
  19. 백숙자 (2002). 조선 시대 당의 구성에 관한 연구. 성균관대학교 대학원 석사학위논문, pp 46-50
  20. KBS2 '명성황후' 윤용훈 감독과의 인터뷰 2004. 9. 16
  21. 박성실 (1995). 조선후기의 복식구조, 동양학, 25, 단국대학교 동양학 연구소. pp.365-382
  22. 高宗實錄 卷33 33年 4月條