Students' Perception of Teaching Activities and Verbal Interaction in Science Classes at the Gifted Science High School

과학영재학교 교수활동에 관한 학생인식 및 과학수업에서 상호작용 유형

  • Published : 2005.02.01

Abstract

The purpose of this study is to analyze gifted students' perception of the teaching activities at the gifted science high school (Busan Science Academy), in Busan, Korea, and to investigate the science experiment class practice. In this study, a questionnaire about the curriculum courses, teaching strategies, and evaluation method of the school was administered to 139 gifted students. The verbal interactions during the science experiment class were audio and videotaped, transcribed, and analyzed. The results of this study are as follows: First, according to the gifted students' perception, the credits of specialized courses and advanced elective courses need to be increased and the credits of general courses need to be reduced. Second, teachers at this school mainly use teaching strategies such as lecture, group activities, and discussion; on the other hand, the students prefer diverse teaching strategies such as discussion, lecture, experiment, inquiring activities, and problem solving. Third, students prefer a writing test assessment rather than a written report assessment or portfolio assessment. Fourth, the patterns of verbal interaction were different depending on the level of the teachers' questions and interactions between the students in the experiment class facilitated students' inquiry.

본 연구의 목적은 과학영재학교 재학생을 대상으로 과학영재학교의 교수활동에 관한 학생의 인식을 밝히고 과학과 실험수업의 실제 분석하는데 있다. 이를 위하여 과학과 교육과정 편제 및 운영, 교수$\cdot$학습방법 평가 방법에 관한 설문 결과와 과학과 실험수업에서의 언어적 상호작용 유형을 분석하였다. 과학영재학교 교육과정 편제 및 운영에 대한 학생들의 인식을 조사한 결과, 심화선택과목의 학점 비중을 더 높여야 한다는 의견과 보통교과의 학점을 줄이고 수학 및 과학 교과의 학점을 늘려야 한다는 의견이 상대적으로 높게 나타났다. 또한 과학영재학교 과학과 수업시사간에 주로 사용되는 수업방법으로는 강의나 설명, 조별수업, 토론이 대다수를 차지하였고 학생들이 선호하는 수업방법으로는 강의나 설명, 토론 외에도 탐구학습, 개인연구, 문제해결학습 등 다양하게 나타났다. 그리고 학생들이 선호하는 평가방법은 지필 평가와 보고서평가, 실험 평가의 순으로 나타났다. 과학영재학교 과학실험 수업에서 상호작용 유형을 분석한 결과, 교사 질문의 수준에 따라 교사-학생 상호작용 유형이 다르게 나타났고, 실험과정 중에는 학생-학생 상호작용에 의해 탐구활동이 활성화되었다.

Keywords

References

  1. 남정희, 김성희, 강순희, 박종윤, 최병순, 2002, 변인통제 문제해결 활동에서 학생들의 인지수준에 따른 상호작용 분석. 한국과학교육학회지, 22 (1), 110-121
  2. 박수경, 2004, 과학영재학생과 일반학생의 사고양식에 따른 지구과학 개념 비교. 한국지구과학회지, 25 (8), 708-718
  3. 소광섭, 김명환, 조석희, 이재호, 2003, 과학영재학교 교수요목 안내서. 과학영재학교, 24-27
  4. 이상천, 2002, 과학영재고등학교 설립 및 학사운영에 관한 연구. 한국과학재단정책, 2001-08, 35 p
  5. 임청환, 2003, 과학 교과교육학 지식의 본질과 발달. 한국지구과학회지, 24 (4), 235-249
  6. 최호성, 2002, 수준별 수업에서의 상위성취 학습자를 위한 교육과정 압축전략. 교육과정연구, 20 (4), 67-85
  7. Colangelo, N., & Davis, G. A., 1997, Introduction and overview, In N. Colangelo & G. A. Davis (eds.), Handbook of gifted education (2nd ed., pp, 3-23). Boston: Allyn & Bacon
  8. Gallagher, J. J., & Courtright, R. D., 1986, The educational definition of giftedness and its policy implications. In R. J. Sternberg, & J. E. Davidson (eds.), Conceptions of giftedness (2nd ed., pp, 12-33), Cambridge, England: Cambridge University Press
  9. Gallagher, J. J., & Gallagher, S, A., 1994, Teaching the gifted child, Boston: Allyn & Bacon
  10. Karnes, F. A., & Bean, S. M. (eds.), 2001, Methods and materials for teaching the gifted, Waco, TX: Prufrock Press, 8 p
  11. Maker, C. J., 1982, Curriculum development for the gifted, London: Aspen Systems Corporation, 75-77
  12. Shulman, L., 1987, Knowledge and teaching: Foundations of the new reform, Harvard Educational Review, 57 (1), 1-22
  13. Shulman, L., 1986, Those who understand: Knowledge growth in teaching, Educational Researcher, 15 (1), 4-14
  14. Starko, A. J., 1995, Creativity in the classroom: Schools of curious delight, White Plains, NY: Longman, 45 P
  15. Van Tassel-Baeka, J., 1992, Planning effective curriculum for gifted learners, Denver, CO: Love Publishing, 89 P
  16. Van Tassel-Baska, J., 1997, What matters in curriculum for gifted learners: Reflection on theory, research, and practice. In N. Colangelo, & G. A. Davis (eds.), Handbook of gifted education (pp, 126-135), Needham Heights, :MA:Allyn & Bacon
  17. Williams, F. E., 1986, The cognitive-affective interaction model for enriching gifted programs, In J. S, Renzulli (ed.), Systems and models for developing programs for the gifted and talented (pp, 461-484), Mansfield, CT: Creative Learning Press