A Qualitative Analysis on n Geological Field Excursion leaching Model on Tando Coast and Hanyom Area at Shiwha Lake In Kyounggido

경기도 시화호 탄도 해안과 한염 지역의 야외 지질 답사 수업모형에 대한 질적 분석

  • Maeng Seung-Ho (Yong-moon High School) ;
  • Wee Soo-Meen (Department of Earth Science Education, Korea National University of Education)
  • Published : 2005.02.01

Abstract

By analyzing and integrating established geological field study instances, this study offered a new geological field excursion teaching model with several steps: unifying question raising. excursion generalization. intensive field direction, searching, primary conclusion, re-searching, group discussion. adjustment, and excursion summarizing. Then by Qualitatively assaying the responses which students showed after applying this teaching model, a concrete teaching plan was sought for earth science teachers who were planning to begin geological field excursion classes. Students evaluated very highly on the unifying question and excursion generalization because these items provided a sense of direction and an overall theme for geological excursion in advance. Also. since the students had little to none geological knowledge and field excursion experience, the intensive field direction gave them a lot of help with their field excursion activities. Students thought that coming up with a primary conclusion based on the summary of what they had observed in their activities was original. and highly valued the process of sharing different opinions in group discussions and drawing out a final conclusion. Teachers should help students develop a friendly atmosphere, by organizing group activities and continuously feedlng them with uniting questions and excursion generalization within the groups. Also they should prepare enough contents for intensive field direction and ways to get their points across. In the process, they should arrange beforehand detailed instructions for every outcome, with the intention of solving the question. Furthermore. teachers should follow carefully how conclusions are drawn. instruct students not to reach conclusions based on mere assumptions, and be aware of misconceptions students have toward geological phenomenon in advance, so that the discussion can be lead in the right direction.

이 연구에서는 기존의 야외 지질 학습 사례를 분석 종합하여 통합 문제 제시 단계 -답사 개괄 단계 -현장 집중지도 단계 -탐색 단계 -1차 결론 발표 단계 -재탐색 단계 -조별 토론 단계 -정리 단계 -답사 요약 단계의 새로운 야외 지질 답사 수업 모형을 제안하였다. 그리고 이 수업 모형을 적용한 후 학생들의 반응을 질적 분석하여 야외 지질 학습을 실시하려는 지구과학 교사들을 위한 구체적인 지도 방안을 찾아보았다. 학생들은 통합 문제와 답사 개괄을 통해 지질 답사의 방향과 전체적인 주제를 미리 알고 야외 지질 답사에 참여하게 된 것을 매우 높이 평가하였다. 또한, 지질학적 지식이 부족하고, 야외 지질 답사의 경험이 적은 까닭에 현장 집중 지도 내용이 답사 활동에 많은 도움이 되었다. 그리고 관찰 내용 요약 후 그 내용을 근거로 1차 결론을 발표하는 과정을 참신하게 생각하였으며 ,조별 토론을 통해 서로 다른 의견을 나누며 최종 결론을 도출하는 과정을 긍정적으로 평가하였다. 지도 교사는 조별 모임을 통해 통합 문제 제시와 답사 개괄을 충분히 실시하여 서로 친숙한 분위기를 형성할 수 있도록 도와주어야 한다. 또한 충분한 현장 집중 지도 내용과 전달 방식을 준비하고, 사전 연구 과정에서 통합 문제를 해결하려는 관점에서 상세한 노두별 지도 지침을 마련해 두어야 한다. 그리고 결론 도출 과정을 세밀히 파악하여 추측에 의한 결론이 나오지 않게 지도해야 하며, 토론을 올바른 방향으로 이끌어 갈 수 있도록 지질 현상에 대한 학생들의 오개념을 사전에 숙지하고있어야 한다.

Keywords

References

  1. 강지현, 2002, 야외 학습 모듈을 이용한 제주도 송악산 일대 야외 학습장 개발, 한국교원대학교 석사학위논문, 142 p
  2. 김영균, 2003, 시화층의 퇴적계 및 퇴적환경, 서울대학교 석사학위논문, 55 p
  3. 박성대, 정공수, 정지곤, 김원사, 이동우, 송무영, 2000, 한반도 중서부 지각구조와 물성연구. 경기도 화성군 남양 및 안산시 탄도 지역에 분포하는 퇴적분지의 분석. 한국지구과학회지, 21 (5), 563-582
  4. 박정웅, 전영호, 조후자, 이덕만, 1999, 눈을 돌리면 자연이 보인다-한탄강으로 떠나는 지질답사. 시그마프레스, 176 p
  5. 박정웅, 전영호, 김재현, 정구송, 조후자, 이소라, 박정희, 2000, 시화호로 떠나는 자연사 여행 CD-ROM. 서울 지구과학교육연구회
  6. 박정웅, 전영호, 문지원, 김재현, 조후자, 맹승호, 박정희, 2001, 화산섬 제주의 비밀을 찾아서. 서울 지구과학교육연구회, 237 p
  7. 박정웅, 조원주, 전영호, 맹승호, 박창용, 박정희, 2002, 지질 답사를 위한 교수-학습 모형. 서울 지구과학연구회, 100 p
  8. 박정웅, 전영호, 강석철, 김연수, 이미정, 조후자, 맹승호, 이용준, 2003, 선생님과 함께하는 시화호 자연답사. 서울 지구과학교육연구회, 81 p
  9. 박진홍, 2001, 야외 지질 학습장에서 고등학교 학생들의 암석과 지질구조 동정 과정 분석. 한국교원대학교 박사학위논문, 167 p
  10. 박진홍, 정진우, 조규성, 이병주, 2000, 중고등학생을 위한 야외 지질 학습장 개발 및 야외 활동 지도 방안. 한국지구과학회지, 21 (1), 13-21
  11. 박창용, 2002, 중등학교 과학캠프의 실태 분석과 활성화 방안 연구. 서울대학교 석사학위논문, 103 p
  12. 안순호, 1994, 야외지질 학습 프로그램의 개발과 이를 적용한 태도 변화에 대한 연구. 한국교원대학교 석사학위논문, 79 p
  13. 유재환, 2002, 충북 단양 지역의 야외 학습장 개발과 이를 적용한 태토 변화에 대한 연구. 한국교원대학교 석사학위논문, 94 p
  14. 이융남, 정갑식, 장순근, 최문영, 최종인, 2000, 경기도 시화호 남측 간척지 공룡알과 둥지화석의 기초 연구. 한국고생물학회지, 16 (1), 27-36
  15. 전영호, 1996, 충북 영동 지역의 야외 지질학습 자료 개발 및 활용에 관한 연구. 한국교원대학교 석사학위논문, 104 p
  16. 조규성, 변흥룡, 김정빈, 2002, 야외 지질 학습장의 개발과 활용에 따른 학생들의 과학에 대한 정의적 영역과 학업 성취에 미치는 효과. 한국지구과학회지, 23 (8), 649-658
  17. 최영산, 2001, 광주지방의 중학교 야외 지질 학습장의 개발과 활용에 관한 연구. 한국교원대학교 석사학위논문, 82 p
  18. Anderson, V., 1980, Field Tripping: Toronto: Ontario, Institute for Studies in Education, Informal Series No,21
  19. Huntoon, J.E., Bluth, G.J.S, and Kennedy, W.A., 2001, Measuring the Effects of a Research-Based Field Experience on Undergraduates and K-12 Teachers, Journal of Geoscience Education, 49 (3), 235-248
  20. Kean, W.F. and Enochs, L.G., 2001, Urban Field Geology for K-8 Teachers, Journal of Geoscience Education, 49 (4), 358-363 https://doi.org/10.5408/1089-9995-49.4.358
  21. Munn, B.J., Tracy, R.J, and Jenks, P.J., 1995, A Collaborative Approach to Petrology Field Trips, Journal of Geological Education, 43, 381-384
  22. Orion, N., 1989, Development of a High-School Geology Course Based on Field Trips, Journal of Geological Education, 37, 13-17
  23. Orion, N., 1993, A Model for the Development and Implementation of Field Trips as an Integral Part of the Science Curriculum. School Science and Mathmatics, 93 (6),325-331 https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.1993.tb12254.x