The Effect of Personal and Parental Variables on Perfectionism of the Gifted Children

영재아의 개인 및 부모 변인이 완벽주의 성향에 미치는 영향

  • Choi, Young-Eun (Dept. of Child & Family Studies, Kyungpook National Univ.) ;
  • Choi, Bo-Ga (Dept. of Child & Family Studies, Kyungpook National Univ.)
  • 최영은 (경북대학교 아동가족학과) ;
  • 최보가 (경북대학교 아동가족학과)
  • Published : 2005.10.01

Abstract

The purpose of this study was to investigate the effects of personal and parental variables on perfectionism of gifted children. The study subjects were 113 gifted children who were taking a special educational program at D academy of Gifted Education, located in the city of Taegu. They were in the 5th and 6th grades at elementary school. The instruments of measurement were Perfectionism Scale, Achievement Goal Scale, and Parenting Behavior Scale. The major findings of this study are as follows 1) The gifted children's perfectionism didn't have any significant difference according to nx, grade, and parent's educational level. 2) There were significant correlations between the gifted children's perfectionism and achievement goal. 3) There were significant correlations between the gifted children's perfectionism and parent's perfectionism. 4) There were significant correlations between the gifted children's perfectionism and parenting behavior.5) Achievement goal affected perfectionism.

Keywords

References

  1. 김명숙(2003). 아동의 완벽주의 성향에 따른 자기존중감과 열등감과의 관계. 한국교원대학교 석사학 위논문
  2. 김연설(2000). 부모 권위에 따른 완벽주의와 지연행동에 관한 연구. 연세대학교 석사학위논문
  3. 김은아(1997). 부모와 자녀의 완벽주의 성향 및 지각된 부모의 양육도간의 관계. 이화여자대학교 교육 대학원 석사학위논문
  4. 김정휘(1996). 영재 학생의 발달에 영향을 끼치는 필요.충분 조건들: 가정, 영재 자신, 학교의 역할, 원미사
  5. 나양수(2001). 완벽주의와 내-외향성이 스트레스 경험 후 부적정서에 미치는 영향.대구가툴릭대학 교 석사학위논문
  6. 남궁혜정(2002). 성취 추구적 완벽주의 및 실패 회피적 완벽주의와 부적응간의 관계. 가톨릭대학교 석사학위논문
  7. 모혜연(2000). 청소년기 스트레스 요인과 완벽주의 성향이 우울에 미치는 영향. 서강대 교육대학원 석사학위논문
  8. 박현주(1999). 기능적 완벽주이 집단과 역기능적 완벽주의 집단의 구분 및 특성 연구. 서울대학교 석사학위논문
  9. 박혜진(2001). 영재 청소년의 완벽주의, 심리적 적응, 자아 존중감의 관계. 연세대 대학원 석사학위논문
  10. 배은정(2002). 아동의 완벽주의 성향, 우울 및 학업성적의 관계, 경남대 교육대학원 석사학위논문
  11. 송경애(2001). 중학교 과학영재의 완벽주의 성향과 스트레스와의 관계, 건국대학교 교육대학원 석사 학위논문
  12. 송수지(1999). 영재아의 자아존중감에 영향을 미치는 요인에 관한 연구. 연세대학교 석사학위논문
  13. 신현숙(2003). 영재 청소년의 개인적 특성과 완벽주의 성향간의 관계. 건국대학교 대학원 박사학위논문
  14. 윤여홍(2000). 영재의 심리적 특성과 정서발달을 위한 상담. 한국심리학회지, 19(1)
  15. 윤은정(2001). 애착과 성취동기가 완벽주의 성향에 미치는 영향. 홍익대 대학원 석사학위논문
  16. 이미화(2000). 완벽주의 성향의 순기능과 역기능: 성취목표, 스트레스, 심리적 안녕감, 우울과 관련 하여. 한양대 대학원 석사학위논문
  17. 이승희(1999). 완벽주의 성향이 내외동기, 성취목표 및 심리적 안녕감에 미치는 영향. 한양대 교육대학 원 석사학위논문
  18. 이은희(1999). 지각된 부모-자녀관계에 따른 완벽주의와 우울. 연세대 교육대학원 석사학위논문
  19. 조윤수(2001). 완벽주의의 기능적 특성에 관한 연구. 이화여자 대학교 대학원 석사학위논문
  20. 최정임(1998). 완벽주의 성향, 시험 불안, 학업 성취도 의 관계 :고등학생을 중심으로. 연세대학교 교 육대학원 석사학위논문
  21. 한기연(1993). 다차원적 완벽성-뱀, 측정 및 부적응과의 관련성-. 고려대학교 박사학위논문
  22. 현진원(1992). '완벽주의' 성향과 평가수준이 과제 수행에 미치는 영향. 연세대학교 석사학위논문
  23. 홍혜영(1995). 완벽주의 성향, 자기효능감, 우울과의 관계연구. 이화여대 대학원 석사학위 논문
  24. 황혜리(2002). 적응적 완벽주의와 부적응적 완벽주의의 심리적 특성비교. 고려대학교 대학원 석사학 위논문
  25. Altman, R. (1983). Social-emotional development of gifted children and adolescents. A research model Roeper Review, 6, 65-68 https://doi.org/10.1080/02783198309552757
  26. Angela, Z. Vieth, &Timothy, J. Trull. (1999). Family Pattern perfectionism: An Examination of College students and their parents. Journal of Personality Assessment, 72(1), 49-67 https://doi.org/10.1207/s15327752jpa7201_3
  27. Ashby, J. S., Mobley, M., Rice, K. G., Slaney, R. B., & Trippi, J. (2000). The revised almost perfect scale. Unpublished Manuscript
  28. Baker, J. A. (1996). Everyday stressors of academically gifted adolescents. Journal of Secondary Gifted Education, 7, 356-368
  29. Barrow, J. C., & Moore, C. A. (1983). Group interventions with perfectionistic thinking. Personnel & Guidance Journal, 61, 612-615 https://doi.org/10.1111/j.2164-4918.1983.tb00008.x
  30. Blatt, S. J. (1995). The Destructiveness of Perfectionism. American Psychologist, 50, 1003-1020 https://doi.org/10.1037/0003-066X.50.12.1003
  31. Burns, D. D. (1980). The perfectionist's script for self-defeat. Psychology, 50, 219-230
  32. Caelian, C. F., Flett, G. L., & Hewitt, P. L. (2002). Perfectionism in children: associations with depression, anxiety, and anger. Personality and Individual Differences, 32, 1049-1061 https://doi.org/10.1016/S0191-8869(01)00109-X
  33. Carmen F., & Hewitt, P. L. (2002). Perfectionism in children: associations with depression, anxiety, and anger. Personality and individual differences, 32, 1049-1061 https://doi.org/10.1016/S0191-8869(01)00109-X
  34. Chang, E. C. (2000). Perfectionism as a predictor of positive and negative psychological outcomes: examining a mediation model in younger and older adults. Journal of Counseling Psychology, 47(1), 18-26 https://doi.org/10.1037/0022-0167.47.1.18
  35. Cornell, D. G., Robinson, A., Shore, B. M., & Ward, V. S. (1991). Recommended practices in gifted education. New York, Teachers College Press
  36. Dirkes, M. A. (1983). Anxiety in the gifted pluses and minues. Roper Review, 6, 68-70 https://doi.org/10.1080/02783198309552758
  37. Dyck, D. G, & Hewitt, P. L. (1986). Perfectionism, stress, and vulnerability todepression. Cognitive Therapy and Research, 10
  38. Ehrlich, V. Z. (1982). Gifted-children A guide for parents and teachers. Monroe, NY Trilium Press
  39. Elliot, A. J., & Church, M. A. (1997). Hierarchical Model of Approach and Avoidance Achievement Motivation. Journal of Personality and Social Psychology, 72, 218-232 https://doi.org/10.1037/0022-3514.72.1.218
  40. Elliot, A. J., & Harackiewicz, J. M. (1996). Approach and avoidance achievement goals and intrinsic motivation: A Mediational Analysis. Journal of Personality and Social Psychology, 70, 461-475 https://doi.org/10.1037/0022-3514.70.3.461
  41. Erdwins, C. J., & Lehman, E. B. (1981). The social and emotional adjustment of young intellectually gifted children. Gifted Children Quarterly, 25(3), 134-137 https://doi.org/10.1177/001698628102500311
  42. Flett, G. L., & Hewitt, P. L. (1991).Perfectionism, in the self and context: conceptualization, assessment, and association with psychopathology. Journal of Personality & Social Behavior, 60, 456-470 https://doi.org/10.1037/0022-3514.60.3.456
  43. Flett, G. L., Hewitt, P. L., Blankstein, K. R., & Mosher, S. W. (1991). Perfectionism, selfactualization, and personal adjustment. Journal of Social Behavior & Personality, 6, 147-160
  44. Frost, R.O., & Hederson, J. (1991).Perfectionism and reactions to athletic competition. Journal of Sport and Excercise Psychology, 13, 323-335
  45. Frost, R. O., Heimberg, R. G., Holt, C. S., & Mattia, J. I. (1993). A comparison of two measures of perfectionism. Personality and Individual Differences, 14, 119-126 https://doi.org/10.1016/0191-8869(93)90181-2
  46. Frost, R. O., Lahart, C. M., Marten, P. A., & Rosenblate, R. (1990). The dimensions of perfectionism. Cognitive Therapy & Research, 14, 449-468 https://doi.org/10.1007/BF01172967
  47. Frost, R. O., Lahart, C. M., & Rosenblate, R (1991).The development of perfectionism: A study of daughter and their parents. Cognitive Therapy & Research, 15,469-489 https://doi.org/10.1007/BF01175730
  48. Frost, R. O., & Marten, P. A. (1990). Perfectionism and evaluative threat. Cognitive Therapy & Research, 14, 559-572 https://doi.org/10.1007/BF01173364
  49. Hamachek, D. E. (1978). Psychodynamics of nomal and neurotic perfectionism. Psychology, 15, 27-33
  50. Hayes, M. L., & Sloat, R. S. (1989). Gifted students at risk for suicide. Roper Review, 12(2), 102-107 https://doi.org/10.1080/02783198909553245
  51. Kerr, B. (1991). Education gifted girls. In handbook of gifted education, Edited by Colangelo, N. & Davis, G. A. MA: Allyn and Bacon
  52. Meckstroth, E. A., Webb, J. T., & Tolan, S. S. (1982). Guiding the gifted child. A practical source for parents and teachers columbus, Ohio Psychology Publishing
  53. Mills, C. J., & Paker, W. D. (1996). The Incidence of Perfectionism in Gifted students. Gifted Child Quarterly, 40(4), 194- 199 https://doi.org/10.1177/001698629604000404
  54. Oden, M. H., & Terman, L. M. (1947). The gifted child grow up: twenty-five year' mow-up of a superior group. genetic studies of genius: Vol. 4. Stanford, CA: Stanford University Press
  55. Orange, C. (1997). Gifted students and perfectionism. Roeper Review, 20, 39-41 https://doi.org/10.1080/02783199709553849
  56. Reis, S. (1987). We can't change what we don't recognize: understanding the special needs of gifted females. Gifted Children Quarterly, 31(2), 83-88 https://doi.org/10.1177/001698628703100208
  57. Siegle, D., & Schuler, P. A. (2000). Perfectionism differences in gifted middle school students. Roeper Review, 23(1), 39-53 https://doi.org/10.1080/02783190009554060
  58. Silverman, L. K. (1990). Social and emotional education of gifted the discoveries of leta hollingworth. Roeper Review, 12(3), 171- 178 https://doi.org/10.1080/02783199009553265
  59. Silverman, L. K. (1993). The gifted individual. In counseling the gifted and talented edited by Silverman, L. K. CO: Love
  60. Terman, L. M. (1925). Mental and Physical traits of thousand gifted children, Genetic Studies of Genius: Vol. 1, Stanford, CA: Stanford University Press