A Study on the Development of Interaction Scale between Teachers and Children for Childcare Teachers

보육교사의 교사-유아 상호작용 평가 척도 개발 연구

  • Received : 2005.12.08
  • Accepted : 2005.12.20
  • Published : 2005.12.31

Abstract

Interaction Scale between Teachers and Children for childcare teachers (ISTC) was constructed based on the research data completed by the Ministry of Gender Equality and Family with a participation of childcare teachers and early childhood educators. The results of this study were; First, the study found that the 42 items of the ISTC were categorized into eight factors by 205 childcare teachers: a positive language and behaviors of teachers, encouragement of positive interactions among peers, offering a nap time, toilet use, emotional intervention, free play participation, an equal care of children, and meals and snack time. Second, these factors exhibited a high correlation interactively. Third, the ISTC showed a high correlation with teachers' performance scale.

본 연구의 목적은 여성가족부에서 발간한 2005년 보육시설 평가인증지침을 기초로 보육교사의 교사-유아 긍정적 상호작용을 평가할 수 있는 도구를 개발하는데 목적이 있으며, 본 척도의 타당도와 신뢰도를 검증함으로써 그 적합성을 알아보는데 있다. 어린이집에서 만 3세 이상의 보육을 담당하는 보육교사 205명이 연구대상이며, 보육교사의 교사-유아 상호작용 평가도구의 타당성을 검증하기 위해 요인분석을 실시한 결과, 8요인으로 분류되었고, 각각 '긍정적인 교사의 말과 행동', '또래간 긍정적 상호작용의 격려', '낮잠시간배려', '화장실 사용배려', '유아의 부정적 정서수용 및 문제상황개입', '유아의 자유놀이에 긍정적 참여', '유아에 대한 평등한 대우', '식사와 간식시간배려'등으로 명명되었다. 보육교사의 교사-유아 상호작용 평가 도구의 신뢰도는 .94이며, 제작된 보육교사의 교사-유아 상호작용의 영역들간에 유의한 정적상관이 있는 것으로 나타났다.

Keywords