Application of Aggregate Recycled in-situ for Anti-frost Layer and Lean Concrete Base Course

저노현장파쇄 순환골재의 동상방지층 및 빈배합콘크리트기층 정용성평가

  • Kim Jin-cheol (Highway & Transportation Technology Institute, KHC) ;
  • Shim Jae-won (Highway & Transportation Technology Institute, KHC) ;
  • Cho Kyou-sung (Highway & Transportation Technology Institute, KHC)
  • 김진철 (한국도로공사 도로교통기술원) ;
  • 심재원 (한국도로공사 도로교통기술원) ;
  • 조규성 (한국도로공사 도로교통기술원)
  • Published : 2005.08.01

Abstract

In order to recycle the waste concrete from which the reproductive aggregate should be produced in-situ, the applicability of crushers and recycled aggregates, and the compliance with the specification have been evaluated comprehensively. As a result of them, the properties of recycled aggregate particles were inferior to the natural one because of the adherent mortars on the recycled one, and the mobile impact crusher and the eccentric-mounted cone and jaw were superior to the others for the graded aggregates. In the case of anti-frost layer, the recycled one was easily controlled since the dry densities, contrary to natural one, were not largely changed with the moisture contents. It was found that the lean concrete base course is not influenced by absorption as cement dust grows larger, and the 7-day compressive strengths of lean concrete were higher than 10 MPa regardless of the crushing type.

고속도로 건설 및 유지관리 과정에서 발생되는 폐콘크리트의 현장파쇄 및 재활용을 위하여 파쇄시스템 선정, 순환골재 생산, 도로용 재료의 시방기준 준수여부를 평가하였다. 그 결과 순환골재에 부착된 모르터의 영향으로 천연쇄석에 비하여 낮은 물성값을 나타내었으며, 입도시험결과 임팩트 크러셔 또는 죠, 큰크러셔 조합형은 소요입도에 적합한 순환골재를 생산할 수 있었다. 동상방지층에 적용할 경우 함수비 변동에 의한 건조밀도 변화가 작으므로 천연골재에 비하여 관리가 쉬운 장점이 있으나, 빈배합콘크리트 기층은 시멘트에 의한 미분량 증가로 흡수율의 영향이 감소하였다. 또한 재령 7일 압축강도는 순환골재의 종류에 관계없이 10MPa를 상회하므로 현장적용에는 큰 문제가 없음을 알 수 있었다.

Keywords

References

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