A Study of Fashion illustration Applying Formative of Folk Painting

민화의 조형적 양식을 응용한 패션 일러스트레이션 연구

  • Published : 2005.08.01

Abstract

In the modem society, people try to represent and protect their traditional arts in aesthetic way along with the global society. The proposal of this thesis is about the fashion illustration that has adopted the folklike formative arts. 1 prefer the formative character rather then the universal character and I would like to use of folk paintings far the fashion illustration. Because the formative character of folk paintings is very expressional, we are able to draw a fashion illustration in easy, new, creative and less difficult way. The fashion illustration has to be a specialized field from the formative arts, and we need to study in a new way as well. We draw fashion illustration through the understanding of folk paintings and the study of analysis in formative. As a result of this study, we could draw a fashion illustration which is very abstract, exaggerative and simple. We also could expect the free hand drawing lines on this illustration. In these fashion illustrations, the human bodies let us fret the artists' tense, speed, and power. According to the important character of folk painting, which is the beauty of color, these fashion illustrations have expressed more color intensive. In the falk paintings there is a kind of rules to make color order, so the fashion illustrations that we drew have the bright and clear color combination. Because the folk paintings shouldn't be the artistic but should be the realistic, the fashion illustrations concentrate on the real subject. It is very natural looking that use the natural dyes in the fashion illustrations. According to this kind of art task, fashion illustration will be a certain part of the illustration in the modem society.

Keywords

References

  1. 고유섭. (1977). 한국미의 산책. 서울: 동서문화사
  2. 국제교육개발원. (1994). 패션 일러스트레이션 어드밴스. 서울: 국제 패션문화사
  3. 김덕회. (1984). 한국 민화의 회화성 연구. 동국대학교 교육 대학원석사학위 논문
  4. 김종태. (1982). 동양화론. 서울: 일지사
  5. 김호근, 윤열수 (1986). 한국호랑이. 서울: 열화당
  6. 김호연. (1985). 한국만화. 서울: 경미 문화사
  7. 김철순 (1979). 한국의 미. 서울: 동아 일보사
  8. 라사라교육개발연구원. (1991). 패션 일러스트레이션 II. 서울: 도서출판 라사라
  9. 박미래. (1996). 패션 일러스트레이션. 서울: 경춘사
  10. 윤열수 (1998) 민화 이야기. 서울: 디자인하우스
  11. 이옥순. (1983). 한국의 패션 일러스트레이션 교육 실태에 관한 연구. 이화여자대학교 대학원 석사학위 논문
  12. 이우환 (1977) 이조의 만화. 서울: 열화당
  13. 이자화. (1999). 크리에이티브 패선 일러스트레이션. 서울: 미진사
  14. 이재은. (2002). 만화의 상징성을 응용한 현대 패션 디자인 연구. 동덕여자대학교 디자인 대학원 석사학위 논문
  15. 임두빈. (1989). 한국 만화의 미학적 고찰. 서울: 미술 세계
  16. 정병모. (1998). 한국의 풍속화. 서울: 한길아트
  17. 정윤주. (2002). 한국 현대그림책 일러스트레이션에 나타난 만화의 표현 양식에 대한 연구. 명지대학교 대학원 석사학위논문
  18. 한예성. (2000). 만화의 표현적 특징을 응용한 패션 일러스트레이션 연구. 이화여자대학교 대학원 석사학위 논문
  19. 허준. (1988). 파리모드 200선. 서울: 유림문화사
  20. 홍성현. (1996). 패션 일러스트레이션의 변천과 조형성. 서울: 예민
  21. Shnon Lee Test & Mona Shaper Edwards. (1982). The Complete Book of Illustration. New York: Harpers & Row Publishers
  22. Sioave, E. (1977). Illustration Fashion. New York: Harpers & Row Publishers
  23. Jane Ashelford. (1996). The Art of Dress. New York: Harry N. Abrams. Inc
  24. Jeniffer Craik. (1994). The Face of Fashion. London: Routledge