Abstract
The instruction assessment, which can be a tool to realize a class of high quality, evaluates instruction system and process. The result data of the instruction assessment is analysed and used to reorganize lecture contents or to improve teaching method. It enhances qualitative level of university education. The goal of the instruction assessment is to be a tool that provides high qualitative education to raise students' satisfaction. It is important to improve education service quality through instruction assessment as a useful tool for measuring service quality. The suggestion of valid tool for improving instruction service quality is described in this paper.
강의평가는 질 높은 수업을 실현하고 개선${\cdot}$발전시키기 위해서 일련의 수업체계 및 과정을 평가하고, 분석한 결과를 이용하여 강의 내용을 재조직하거나 강의방법을 개선하여 대학교육의 질적 수준을 높이며, 더 나아가 양질의 교육을 제공함으로써 교육 소비자인 학생들의 만족도를 제고시키는데 그 목적이 있다. 즉 강의평가는 교육현장에서 수행되는 강의에 대한 평가를 통하여 교육 소비자인 학생들의 만족도를 제고시키기 위한 서비스품질 측정 도구라 할 수 있다. 본 논문에서는 강의평가를 통한 교육 서비스품질 향상이 중요한 만큼 강의 서비스품질 측정을 위한 타당한 측정도구를 제안하였다.