Evaluation on the Condition of Track Substructure Using GPR/PBS/LEWD

GPR/PBS/LFWD를 이용한 궤도하부 상태평가

  • 김대상 (한국철도기술연구원 궤도토목연구본부) ;
  • 황선근 (한국철도기술연구원 궤도토목연구본부) ;
  • 신민호 (한국철도기술연구원 궤도토목연구본부) ;
  • 박태순 (서울산업대학교)
  • Published : 2005.07.01

Abstract

Track substructure (ballast, subgrade) should have sufficient strength and uniform stiffness to fully support track superstructure (rail, fastener, sleeper). Vertical support stiffness of track is strongly influenced by the condition of ballast and subgrade layers. Therefore, the evaluation of the condition of track substructure is very important to evaluate the vertical support stiffness of track. This paper proposes the trackbed evaluation system, which is composed of Ground Penetrating Radar (GPR), Portable Ballast Sample. (PBS), and Light Falling Weight Deflectomete. (LFWD), to diagnose track substructure. The laboratory and field tests are performed to evaluate the applicability of the proposed trackbed evaluation system.

궤도상부(레일, 체결구, 침목)를 완전하게 잘 지지하기 위해서는 궤도하부(도상, 노반)가 충분한 강도를 가지고 균질한 강성을 가져야 한다. 궤도의 수직지지강성은 궤도하부의 상태(세립분 함량, 함수비)에 크게 영향을 받는다. 따라서 궤도의 수직지지강성을 평가하기 위하여 궤도하부의 상태를 평가하는 것은 매우 중요하다. 본 논문에서는 궤도하부의 상태를 진단할 수 있는 GPR/PBS/LFWD로 구성된 궤도기초상태평가법을 제안하였다. 제안된 궤도기초 상태평가법의 적용성을 평가하기 위하여 실내 실험 및 현장시험을 수행하였다.

Keywords

References

  1. Burrow M. Madelin M. (2004), 'Track sub-base monitoring and performance', Railway Engineering 2004
  2. Sharpe P. 'Trackbed Investigation', Scott Wilson Pavement Engineering Report
  3. Sussmann, T.R., Selig, E.T., and Hyslip, J.P. (2003), 'Railway track condition indicators from ground penetrating radar', NDT & E international, Vol.36, pp.157-l67 https://doi.org/10.1016/S0963-8695(02)00054-3