An Empirical Study on the Influencing Factors of Repurchase Intentions for Bank's Corporate Customers

은행 기업고객의 재거래의도 영향요인

  • Published : 2005.01.31

Abstract

In this study, We have newly introduced consumption emotions and switching cost, as a means of managing existing customers, to examine influencing determinants in repurchase intentions along with customer satisfaction and service quality which have been important determinants in previous researches on repurchase intentions. To test them empirically, data from corporate customers of a bank in Korea and corporate banking related bankers are collected and analyzed by LISREL 8.12.. The result of this study can be summed up as follows. First, the most important determinant factor in repurchase intentions is customer satisfaction. Second, it is desirable to measure service quality not only in terms of process service quality, a process of service delivery to customers, but also outcome service quality, what customers receive from services or from service providers. Third, positive consumption emotions have positive influence upon customer satisfaction, negative consumption emotions have negative influence upon customer satisfaction and repurchase intentions. Fourth, switching cost, even though small in its influence, has been proved to be antecedent in repurchase intentions along with customer satisfaction and negative consumption emotions. After research, as precedents in customers' repurchase intentions, customer satisfaction and process service quality have exercised the biggest influences. Also, positive consumption emotions, negative consumption emotions, outcome service quality and switching cost can be used as determinants in predicting corporate customers' repurchase intentions.

본 연구는 재구매의도에 대한 기존연구에서 중요한 결정변수로 연구되어온 고객만족과 서비스 품길 외에 소비정서 및 전환비용을 새롭게 도입하여 기를 고객의 유지전략인 재구매의도의 영향요인를 규명하고자 하였다. 이를 위하여 은행에 거래하는 기업고객들과 기업고객을 담당하고 있는 은행직원으로부터 자료를 수집하여 구조방정식 모형를 이용하여 가설을 검증하였다. 본 연구곁과는 다음과 같이 요약된다. 첫째, 재구매의도의 가장 중요한 결정번수는 고객만즉으로 제시되고 있다. 둘째, 서비스 품절을 측정 시 서비스가 고객에게 전달되어지는 과정을 의미하는 과정 품길 외에 고객이 서비스로부터 실제로 받거나 또는 서비스 공급자에 의해 전담되어지는 결과 품질을 함께 측정하는 것이 바람직한 것으로 나타났다. 셋째, 긍정적인 소비정서는 고객만족에 정(+)의 영향을, 부정적인 소비정서는 고객만족과 재구매의도에 부(-)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 전환비용은 상대적으로 영향력은 크지 않았으나 고객만족, 부정적 소비정서와 함께 재구매의도의 선행요인으로 작용하고 있음을 보여주고 있다. 겯론적으로 고객의 재구매의도에 대한 선행요인으로 고객만족과 과정품질의 상대적 영향력이 제일 크게 나타나고 있으며 긍정적 소비정서, 부정적 소비정서. 결과 품질 및 천환비용 역시 기업거래 고객의 재구매의도를 예측하는 변수로 활용될 수 있음을 제안해 죽 있다.

Keywords