A Comparative Study on Relationship between Advertising Sociology and Illustration - Focused on the Images of Modern Women in Commercial Posters in Korea and China-

일러스트레이션과 광고 사회학의 관계 - 한국과 중국의 상품광고 포스터속의 근대 여성이미지를 중심으로-

  • 장미경 (경희대학교 예술.디자인대학, 경희대학교 디자인연구원)
  • Published : 2005.05.31

Abstract

Illustrations in advertisement uses various social and cultural codes to stimulate the desire to buy in consumers in the first place, since this is an economic phenomenon orchestrated to sell a product. Hence, factors outside the product per se, such as tradition, social issues and class consciousness are introduced. Especially, in modern advertisement a strategy is adopted to differentiate standard products produced by mass production. In order to do so, such factors as mentioned above become as important as physical characteristics of the product per se and its usage value. As a result, phrases or images used for advertisement can have independent influences on the society irrespective of the sales effects on the product. In this respect, it is fair to state that advertisement reflects the phases and consciousness of a given period as a cultural phenomenon. Therefore, based on the premise of characteristics and roles attributed to the advertisement, this thesis proposes to make a comparative study on the images of women in commercial advertisement in Korea during Japanese Imperialism and China during Cultural Colonial period dating from 1900 to 1945. The starting point of this research will cover the period of foreign trade and Japanese Imperialism in Korea and interference of Western Power in China. It will also investigate on the birth of Korean advertisement by Japanese Imperialists and Chinese modern advertisement along with the modernization of Shanghai. Then, I propose to present the illustrations of women in advertisements based on comparative study of their characteristics and expressions as observed in several case studies both in Korea and China. Connotative meanings in such advertisement will be investigated in the context of political, economic and cultural dominance.

상품을 팔기 위한 경제적 현상인 광고의 일러스트레이션은 일차적으로 상품내용을 전달하고자 소비자의 구매 욕구를 자극하기 위해 다양한 사회 문화적 코드를 사용하고 있다. 특히 현대사회에서 광고디자인은 대량생산을 통해 표준화된 상품을 차별화하기 위한 전략이드로 제품자체의 물리적 특징이나 사용가치 못지 않게 광범위한 상품외적 요소들인 사회학적 요인들이 개입하게 된다. 그 결과 상품판매 효과와는 상관없이 광고에 쓰인 문안이나 시각 이미지들이 독립된 사회적 영향력을 지니기도 하는데, 이러한 점에서 광고디자인은 시대상과 의식을 반영하고, 만들어 가는 공공의 문화적 현상이기도 하다. 그러므로 앞서 제시한 광고디자인의 특성과 역할을 전제로 본 논문은 근대기인 1900-1945년도의 한국과 중국의 광고포스터를 중심으로 당시 근대성의 성립과 전개를 개진한 시대상과 여성이미지의 관계를 고찰하고자 한다. 근대기의 한국과 중국이 서구화되면서, 광고 포스터에 등장한 여성이미지, 상품가치, 소비, 생활양식과 취향의 상관관계를 정치, 경제, 문화 현상 등을 광고일러스트레이션을 매개로 살펴보려고 한다.

Keywords