A Study on the ecological design elements of elementary school interior - Focused on the elementary schools of Osaka, Japan and Busan, Korea -

초등학교 실내공간 디자인의 환경친화적 특성에 관한 연구 - 부산시와 오사카시 초등학교 사례를 중심으로 -

  • 윤지영 (동서대학교 디자인학부) ;
  • 송주은 (동서대학교 디지털 디자인대학원 Space Design)
  • Published : 2005.06.01

Abstract

This study explored how the elementary schools provided proper interior environments to the students in terms of ecological aspects. 14 cases-7 in Busan and 7 in Osaka which were newly built or remodelled since 2000 were selected. These schools were analyzed based on the eco-school guideline suggested In the former study. The guideline categorizes into three parts: 1) energy efficiency related with lighting, ventilation, heating and insulation, 2) greening, 3) sustainability including recycling water system and use of environmentally friendly materials. The results showed that Korean schools require more systematic planning for natural lighting, ventilation, Insulation, greening and new water system while Japanese schools need use of environmentally friendly materials and consideration for natural lighting, insulation and interior greening. Especially, natural lighting and natural ventilation through roof window, atrium, wind tower and use of natural insulation and blind window system should be basically considered at the Initial planning. Also, this study reveals that ecological approach including greening and natural lighting with various architectural form should be applied in future elementary school design to make the school environment more agreeable and economical.

Keywords

References

  1. 이경희 . 임수영, 친환경 건축개론, 기문당, 2003
  2. 임상훈 외, 생태건축, 고원, 2001
  3. 권영걸, 공간디자인 16강, 도서출판 국제, 2001
  4. 김자경, 자연과 함께하는 건축Spacetime, 2004
  5. 월버튼, 웰빙 실내 공기 정화식물, 문예마당, 2004
  6. Elizabeth Wilhide, ECO, Rizzoli:NY, 2002
  7. Yeang, Ken, Designing With Nature - The Ecological Oasis for Architectual Design McGRAW-Hill, Inc., 1995
  8. Vale, Brenda & Robert, Green Architecture: Design for an energy conscious future, Bulfinch Press Book, 1991
  9. Behling, Sophia & Stefan, Sol Power: The Evolution of Sola Architecture Prestel, 1996
  10. Herzog, Thomas, Solar Energy in Architecture and UrbanPreste, 1996
  11. Dudek Mark, Architecture of Schools, Architectural Press, 2000
  12. Brubaker C.William, Planning and Designing Schools, McGraw-Hill, 1998
  13. Perkins, Bradford, Building Type Basics for Elementary and Secondary Schools, John Wiley & Sons, Inc., 2001
  14. 최무혁, 학교건축에서의 지속가능, 한국교육시설학회지, 제9호, 2002.11
  15. 이연생, 환경을 배려한 일본의 학교시설계획(2)/ 문무과학성의 에코스쿨사업 및 유관기관의 사업 개요 한국 교육시설학회지, v.9, n.5, 2002.09
  16. 류호섭, 7차 교육과정을 반영한 학교시설 스페이스 프로그램에 관한토론(1), 1999.11, 21세기 교육환경의 변화와 교육시설(한국교육시설학회 학술 심포지엄)
  17. 정효경, 생태적 디자인 적용 사례에 관한 기초연구, 한국실내디자인 학회지 Vol. 41, 2003.12
  18. 산업자원부, 그린빌딩 보급 촉진을 위한 기획연구(최종보고서), 2000,7.30
  19. 윤지영 . 송주은, 생태적 개념을 적용한 초등학교 실내 공간 디자인에 관한연구, 한국실내디자인학회 논문집, 제 13권, 4호, 통권45호, 2004.8
  20. 박진옥 . 박한규, 생태건축에서 사용한 설계기법이 건축형태에 미치는 영향에 관한 연구, 대한건축학회 학회지 v21, n2, 2001.10
  21. 박진옥, 생태건축에 사용한 설계 기법이 건축 형태에 미치는 영향에 관한 연구, 전북대 석사 논문, 2002
  22. 김병선, 생태학적 관점에서 본 학교건축계획, 한국교육시설학회지, 제5 권, 3호, 통권 19호, 1999