A Case Study of Minimizing Construction Time in Long and Large Twin Tube Tunnel

대단면 장대터널 공기단축 사례연구

  • 노상림 (GS건설㈜ 기술본부 지하공간팀) ;
  • 노승환 (GS건설㈜ 기술본부 지하공간팀) ;
  • 이상필 (GS건설㈜ 기술본부 지하공간팀) ;
  • 김문호 (GS건설㈜ 토목사업본부) ;
  • 서정우 (GS건설㈜ 기술본부 토목기술)
  • Published : 2005.06.01

Abstract

The Sapaesan tunnel, the longest twin tube tunnel (4km) in Korea with 4 lanes each, is under construction with two years of delayed schedule because of the strong opposition from environmental bodies. Therefore, maximizing the construction efficiency was needed in tunnel project to compensate for time delay. This study includes improvements in the construction of the Sapaesan tunnel such as increasing excavation length and changing excavation sequence. In this paper the system for predicting tunnel face ahead is also introduced. Bulk-Emulsion explosive and Cylinder-Cut method were adopted in tunnel blasting to increase the excavation length. Optimum tunnel excavation step was designed to make up delayed time. Tunnel foe mapping, TSP survey and geological prediction system using computerized jumbo-drill were performed fnr safe construction of long and large twin tube tunnel.

우리나라의 4차로 도로터널 중 가장 긴 약 4km의 병설 터널인 사패산터널은 환경단체의 민원에 의해 당초보다 약 2년 정도 공사가 지연되어 공사 기간을 단축하기 위한 시공 효율 극대화가 절실히 요구되었다. 본 고는 공기단축을 위해 적용된 사패산 터널의 굴진장 증대 방안, 굴착 공법 개선 방법, 그리고 막장전방 예측 시스템에 대한 사례 연구이다. 터널의 굴진장을 증대시키기 위해 Bulk-emulsion 폭약과 Cylinder-cut 심발패턴이 도입되었고, 터널 굴착 단면의 변경 및 최적의 굴착순서 계획을 통해서 공사기간을 단축할 수 있었다. 또한 대단면 터널의 안전한 시공을 위해서 막장관찰, TSP 탐사 및 고성능 천공장비를 이용한 막장전방 예측 System을 적용하였다.

Keywords

References

  1. 서울외곽순환 고속도록(벽제-퇴계원간) 건설공사 터널보고서, 2000
  2. 대단면 터널에서의 최적 발파 굴진 시스템 개발, 2004, 터널공학회
  3. 사패산터널 공기단축 방안 검토보고서, 2003, LG건설(주)
  4. 사패산터널 TSP탐사 보고서(1차-6차), 2004, LG건설(주)
  5. 장공발파 3차원 안정성 검토, 2004, LG건설(주)
  6. 굴착방법 변경 안정성 검토, 2004, LG건설(주)