A Study on Route Location Using Decision Support System

의사결정체계를 이용한 노선 선정에 관한 연구

  • 서동주 (부경대학교 대학원 토목공학과) ;
  • 이종출 (부경대학교 건설공학부 토목공학과) ;
  • 노태호 (부경대학교 대학원 토목공학과)
  • Published : 2005.06.01

Abstract

This study presented the route location method by applying AHP and evaluating quantitatively. This study developed the program that can be easily applied to this kind of road design, and built the decision support system fur route location. The study results are summarized as follows : We could quantitatively evaluate the appropriateness of exiting routes by applying the AHP based on GIS. If we apply this to the roads that will be newly constructed, we can make the objective and reliable route location when making road plans and basic designs. We improved the technique of route location by applying the decision support system with third-dimensional data, which considers even the vertical alignment plan, to the existing decision support system with second-dimensional data. had, since we call set those data such as vertical slope, earth-volume, structure size, location and construction cost to independent variables, we can make road designs more scientifically and reasonably.

본 연구에서는 계층분석과정에 대한 노선 선정에 요구되는 자료들을 추출 및 이용하여 합리적인 노선 선정의 방법을 제시하였다. 선정된 노선의 결과를 GIS를 이용하여 시각화 및 분석하였으며, 종단선형을 고려한 선형 프로그램을 개발 및 구축하였다. 이러한 연구를 요약하면 GIS 기반의 계층분석과정을 응용하여 생성된 노선을 기준으로 기존 노선의 적정성에 대한 평가를 정량적으로 할 수 있었으며, 신설될 노선에 적용하면 도로 계획 및 기본 설계에 객관적이고 신뢰성 있는 노선의 평가를 할 수 있었다. 기존의 2차원적 정보에 의한 의사결정시스템에서 종단계획까지 고려한 3차원 정보에 의한 의사결정시스템을 적용함으로서 노선 선정기법을 향상시켰고 종단경사, 토공량, 구조물 규모와 위치, 공사비 등의 정보를 독립 변수로 할 수 있으므로 더욱 과학적이고 합리적으로 도로 설계를 할 수 있었다.

Keywords

References

  1. 건설교통부 (1999), 도로설계편람(1), pp. 208-209
  2. 양인태, 김동문, 최승필 (2002), AHP 기법을 이용한 도로의 노선 선정시 다중인자의 정량화 연구, 한국측량학회논문집, 한국측량학회, 제 20권, 제 2호, pp. 199-206
  3. 윤지선 (1995), 암의 역학. 구미서관
  4. 이형석 (2001), 노선 선정 최적화를 위한 지형공간정보체계와 계층분석과정의 연계, 박사학위논문, 충남대학교
  5. 이희연 (2003), GIS : 지리정보학. 법문사
  6. 토마스 사타 (2000), 리더를 위한 의사결정. 동현출판사
  7. Chaoqing yu, Jay Lee and Mandy J. Munro-Stasiuk (2003), Extension to least-cost path algorithmns for roadway planning, International Journal of Geographic Information Science, Vol. 17, No.4, pp. 361-375 https://doi.org/10.1080/1365881031000072645
  8. Eungcheol Kim, Manaoj K. Jha, Bongsoo Son (2005), Improving the computational efficiency of highway alignment optimization models through a stepwise genetic algorithmns approach, Transportation Research, Part B 39, pp. 339-360 https://doi.org/10.1016/S0191-2615(04)00084-0
  9. Jacek Malczewski (1999), GIS and Multicriteria Decision Analysis John Willey & Sons, Inc
  10. Min-Yuan Cheng and Guey-Lin Chang (2001), Automating utility route design and planning through GIS, Automation in Construction, Vol. 10, pp. 507-516 https://doi.org/10.1016/S0926-5805(00)00103-5
  11. Stefanakis, E., and Kavours, M. (1995), On the determination of the optimum path in space, Proceedings of international Conference COSIT'95, pp. 241-257
  12. Xu, J., and Lathrop, R. G. (1994), Improving cost-path in a raster data format, Computer & Geoscience, Vol. 20, pp. 1455-1465 https://doi.org/10.1016/0098-3004(94)90105-8
  13. Xu, J., and Lathrop, R. G. (1995), Improving simulation accuracy of spread phenomena in a raster-based geographic information system, International Journal of Geographic Information Science, Vol. 9, pp. 153-168 https://doi.org/10.1080/02693799508902031