Journal of The Korean Association of Information Education (정보교육학회논문지)
- Volume 8 Issue 3
- /
- Pages.307-317
- /
- 2004
- /
- 1229-3245(pISSN)
- /
- 2733-8428(eISSN)
Design and Implementation of e-SRM System Supporting Individual Adjusting Feedback in Web-based Learning Environment
웹 기반 학습 환경에서 개별 적응적 피드백을 지원하는 e-SRM 시스템의 설계 및 구현
Abstract
In web-based education environment, it is necessary to provide individually adjusting feedback according to learner's characteristic. Despite this necessity, it is a current state that there are difficulties in deriving the variables of learners' characteristics and lack in developing the systematic strategies and practical tools for providing individually adjusting feedback. This study analyzed the learners' learning patterns, one of learner's characteristic variables regarded as important in web-based teaching and learning environment by employing Apriori algorithm, and also grouped the learners by learning pattern. Under this framework, the e-SRM feedback system was designed and developed to provide learning content, learning channel, and learning situation, etc. for individual learners. The proposed system in this study is expected to provide an optimal learning environment complying with learner's characteristic.
웹 기반 교육 환경에서 학습자 특성에 따른 개별 적응적인 피드백 제공의 필요성에도 불구하고 학습자 특성의 변인 도출의 어려움과 이를 위한 체계적인 전략과 실천 도구 개발이 미흡한 실정이다. 본 연구에서는 웹 기반 교수 학습 환경에서 중요시되고 있는 학습자 특성 변인 중에서 학습자의 학습 패턴을 Apriori 알고리즘을 이용하여 분석하고, 유사한 학습 패턴을 갖는 학습자들로 그룹화 하였다. 이를 기반으로 학습자 개인에게 학습 콘텐츠, 학습 경로, 학습 상황 등을 제공하기 위한 e-SRM 피드백 시스템을 설계하고 개발하였다. 개발된 시스템은 학습자 특성에 맞는 최적의 학습 환경을 제공해 줄 수 있는 기반을 조성할 수 있을 것으로 기대된다.