Study on Image of Femme Fatale represented on Costumes in the Movie 'Chicago'

영화 '시카고'의 의상(衣裳)에 나타난 팜므 파탈 이미지 연구(硏究)

  • Kim, Ji-Young (Dept. of Fashion Design, Dongduk Women's University) ;
  • Kan, Ho-sup (Dept. of Fashion Design, Dongduk Women's University)
  • 김지영 (동덕여자대학교 패션전문대학원) ;
  • 간호섭 (동덕여자대학교 의상학과)
  • Published : 2004.02.28

Abstract

Up to now, image of femme fatale has undergone constant transformation to be inherited and developed through various genres of movies. With few exceptions such cases have represented sensuality of women by costumes with the most distinctive and exaggerated sexuality. Temptresses in movies are mostly drawn as extravagant and gorgeous one or a gloomy and dreary woman. Such an image is reinforced with make-up, hair style, accessories, attitude and manner of talking. The movie 'Chicago' is a musical film that crosses the boundaries of reality and fantasy with dancing and singing. Its lighting, stage setting, powerful and sexy dancing augmented already exaggerated and sensual costumes. Following is the analysis of costumes for two heroines as images of femme fatale. Strong contrast of color among black, red and blue on see-through & stickingly tight body suit signifies liberal mind and arrogant charisma of Velma. The contrast, haughty gestures, cropped black hair and thick makeups represent sex appeal, aggressive image, and fearlessly determined character of femme fatale. Roxie wears decent dresses in front of public and gorgeous stage costume in fantasy to convey two images of bad girl and angel. Her body suit, showing off lustering materials and dazzling bead decoration, is rather loose but still displays her bodyline to emphasize sexiness for representation of desire in fantasy. Chastity and innocence are implied with the decency of dresses in reality. They were specially chosen to draw public sympathy and indicate cunning disguise of Roxy who desperately wants to realize her desire. These dauntless costumes, which sufficiently express inside aspirations of Velma and Roxie later denote open and realistic social yearning rather than fatal desire hidden behind sensual beauty. It doesn't exist as imperfect, unrealistic and socially disdainful ambition as the image of femme fatale of paintings and movies did before in history. Femme fatale is expressed with deep cleavage, silk dresses that explicitly display bodyline, sexiness of mesh stockings with garter belts. All of these won't be utilized as a negative tool to seduce and destroy someone anymore but rather, they should represent rightful and fair nature of humans such as men's curiosity who secretly steal a look at them or female sexuality that women spontaneously want to show off.

Keywords

References

  1. 이경기, 영화 속 영화, 우리문학사, 1997
  2. 이서희, 영화의상, 아람, 2000
  3. 유경희, 예술가와 뮤즈, 아트북스, 2003
  4. 신성림, 크림트, 황금빛 유혹, 다빈치, 2002
  5. 박진배, 영화 디자인으로 보기, 디자인 하우스, 2002
  6. 정은미, 화가는 왜 여자를 그리는가, 한길 아트, 2002
  7. 이명옥, 팜므 파탈, 다빈치, 2003
  8. 다께우찌도시오, 美學 藝術學 事典, 미진사, 2003
  9. 조셉 브리스토우, 섹슈얼리티, 한나래, 2000
  10. 김종혁, 섹슈얼리티에 대한 탐구들, 황해문화, 1996
  11. 질장티(외), 상징주의와 아르누보(신성림 역), 창해, 2002
  12. Andrew Tucker, Tamsin Kingswell, 패션의 유혹(김은옥 역), 예담, 2003
  13. Susan Hayward, 영화사전[이론과 비평](이영기 역), 한나래, 1997
  14. Charles, Spencer. Cecil Beaton.:Stage and Film Designs. Academy Edition. 1994
  15. Cannell, Dorothy, Femmes Fatal, Bantam Books, 1994
  16. Doane, Mary Ann., Femmes Fatales, New york:Routledge, 1991
  17. Peter W. E., et al., Fashion in Film, Prestel, 1997
  18. Steele, Valerie, Women of Fashion, New York:Rizzole, 1991
  19. 김태희, 복식에 나타난 F.F.에 관한 연구, 홍익대학교 대학원 석사학위논문, 1996
  20. 김미영, 영화 '셰익스피어 인 러브'에 나타난 복식 분석, 성신여자대학교 대학원 석사학위논문, 2000
  21. 김경환, 19세기말 상징주의 회화에 나타난 팜므 파탈 이미지, 경북대학교 교육대학원 석사학위논문, 1996
  22. 곽명진, 영화 '물랑 루즈'의 의상 분석, 성신여자대학교 조형대학원 석사학위논문, 2002
  23. 나희원, 귀스타브 모로의 앙드로진을 통해서 본 성적인 데카당스, 이화여자대학교 대학원 석사학위논문, 1999
  24. 노숙완, 20세기말 패션에 나타난 팜므파탈 이미지에 관한 연구, 중앙대학교 대학원 석사학위논문, 2000
  25. 이미리내, 영화미학에 있어서의 현상학적 전통, 홍익대학교 대학원 석사학위논문, 1996
  26. 이수연, 필름 느와르의 유혹, 한국영화학회 영화연구, 1998
  27. 이화진, 팜므파탈 연구, 이화여자대학교, 1998
  28. 송희정, 패션의 에로티시즘, 청주대학교 산업대학원 석사학위논문, 1999
  29. 하경희, 구스타프 클림트의 회화 연구, 단국대학교, 2000
  30. 한은정, 구스타브 클림트의 작품세계에 관한 연구, 홍익대학교, 2001
  31. 이유란, 필름 누아르에 나타난 여성상(1998년 3월 17일), 씨네21, 자료출처 http://www.cine21.co.kr/
  32. 홍성남, 리타헤이워스 팜므파탈 계보도의 첫자리(1999년 5월 25일), 씨네21, 자료출처 http://www.cine21.co.kr/
  33. 홍성남, 리타헤이워스 팜므파탈 계보도의 첫자리(1999년 5월 25일), 씨네21, 자료출처 http://www.cine21.co.kr/
  34. http://www.wolganmisool.com
  35. http://films.hitel.net