Designing Intelligent Agent System for Purchase Decision Making in Retail Electronic Commerce

전자상거래에서의 소비자 구매의사결정을 지원하는 지능형 에이전트 시스템의 설계

  • Chu Seok Chin (Department of Management Information Systems, Kyonggi University) ;
  • Hong June S. (Department of Management Information Systems, Kyonggi University)
  • Published : 2004.11.01

Abstract

For the purchase of a cheaper product on the Internet, many customers have been trying to search online shopping mall sites and visit comparison-pricing shops that compare prices and other criteria of the product. Others have been participating into online auction markets or group-buying markets. However, a lot of online shopping malls, auction markets, and group-buying markets provide the same product with different prices. Since these marketplaces have different price settlement mechanism, it is very difficult for the customers to determine marketplace to purchase, considering different kinds of marketplaces at the same time. To overcome such limitations, decision rules and solution procedures for purchase decision making are necessary, which can cover multiple marketplaces simultaneously. For this purpose, purchase decision making in each market must be conducted to maximize customer's utility, and conflicts with other marketplaces must be resolved. Therefore, we have developed the rules and methods that can negotiate cooperatively the purchase decision making in several marketplaces, and designed an architecture of Intelligent Buyer Agent and a message structure to support the idea.

인터넷의 급속한 발전으로 인하여 구매고객들의 구매 방식이 인터넷을 통하여 구매하는 방식으로 변해 가고 있다. 전자상거래에 참여한 소비자는 보다 저렴한 가격으로 제품을 구매하기 위하여 온라인 쇼핑몰을 스스로 탐색하거나 가격을 비롯한 여러 가지 기준에 따라 구매조건을 비교해주는 가격비교 사이트를 이용한다. 또는 온라인 경매 시장이나 공동구매 시장을 통하여 동일한 제품을 구매하기도 한다. 그러나 많은 쇼핑몰과 온라인 경매, 온라인 공동구매 시장에서는 동일한 제품에 대해 서로 다른 가격 결정방식에 따라 거래가 이루어지고 있다. 특히 온라인 경매나 온라인 공동구매의 경우에는 구매 가능한 시간이 제한될 뿐만 아니라 시간이 흐름에 따라 가격이 변화한다. 따라서 소비자들이 서로 다른 가격 결정 방식을 이해하고 이를 이용하여 여러 시장을 동시에 고려한 최적의 구매 의사결정을 내리는 것은 매우 어렵다. 이러한 한계를 극복하기 위하여 여러 시장에서의 시간에 따른 가격의 변화를 동시에 고려하며 소비자의 구매의사결정을 지원하는 의사결정 규칙과 문제해결 절차가 필요하다. 이러한 목적을 위해 각각의 시장에서의 구매의사결정은 소비자의 효용을 극대화시켜야 하며, 각각의 시장에서의 구매의사결정들은 조정과 협력을 통하여 전체 시장을 포괄하는 최적의 의사결정이 되어야 한다. 본 연구에서는 여러 가지 종류의 시장을 대상으로 구매의사결정을 하는 경우에 상호협동적으로 협상을 수행하는 방법론, 즉 규칙과 문제해결 절차를 개발하였고, 이를 수행할 수 있는 지능형 에이전트 시스템의 기본 구조와 협력적 협상을 수행하는데 필요한 메시지 구조를 설계하였다.

Keywords