A Cartographic Generalization for Correcting Spatial Errors of Linear Features

지도제작에 따른 선형사상의 공간적 오류 개선을 위한 일반화

  • Kim, Nam Shin (Department of Geography Education, Korea National University of Education)
  • 김남신 (한국교원대학교 지리교육과)
  • Received : 2004.01.30
  • Accepted : 2004.02.25
  • Published : 2004.03.31

Abstract

This study aims to suggest new algorithm, named as Simoo, in order to improve spatial conflicts and vector displacement between linear features in generalization of the linear features. Main principles of Simoo algorithm is adoption of simplification and smoothening methods. Tolerance conditions used in Simoo are perpendicular length, external angle, and average vertex length. Main characteristics of Simoo are the application of scale, cartographic refinement, minimization of logical errors, and maintenance of geographical properties. The Simoo was applied through comparison to existing Douglas-Peucker algorithm. Resultantly, maintenance ratios of line such as coastal line and stream network were over 97% in both algorithms. The elimination ratio of vertex points may be more effective in Douglas-Peucker than in Simoo. Spatial conflicts between linear features may be more minimized in Simoo. The curvature and smoothening of lines become decreased in scale in application of Simoo. Finally, Simoo algorithm may be more effective than Douglas-Peucker for cartographic generalization.

본 연구는 선형사상 일반화에서 사상들 간의 공간적 충돌, 벡터변위에 따른 위치변동 등의 문제를 개선하기 위해 새로운 Simoo 알고리즘을 제안하고자 하였다. Simoo 알고리즘의 원리는 단순화와 완만화를 채택하였다. Simoo 알고리즘에서 사용된 임계치는 수선길이, 편각, 평균 vertex 길이이다. Simoo 알고리즘은 축척별 적용 가능, 지도학적 세련미, 자료점의 위치 변동에 따른 논리적 오류 발생의 감소, 공간현상특징 유지 등의 특징을 갖는다. Simoo 알고리즘의 적용 결과는 Douglas-Peucker 알고리즘과 비교하였다. 그 결과 두 알고리즘에서 해안선과 하계망 길이는 97% 이상 유지되었으며, 자료점 제거율은 Simoo보다 Douglas-Pecuker 알고리즘이 효과적이었고, 사상들간의 충돌은 Simoo에서 최소화되었다. 선의 곡률과 완만화는 Simoo 적용시 축척에 따라 감소하였다. 결과적으로 Douglas-Peucker보다는 Simoo 알고리즘이 지도학적 일반화에 적합하다고 볼 수 있다.

Keywords