Abstract
Since the Construction Management(CM) was introduced into the Korea construction industry, the efforts for acceleration of CM adaption have been continued. The fact that an owner organization has the essential key to successful application of CM delivery method is true, but there has been no study on owner's organization. An owner should decide their organization type and measure their current needs for several different construction business functions for successful application of CM. After the needs of CM business functions are measured, the owner should reinforce their required business functions through strengthening their in-house capability or outsourcing. Thus, this paper defines four kinds of owner organization type and suggest the form for evaluation of owner's CM ability and analyze about needs of each type's CM capability through a survey.
최근 국내 CM 활성화를 위한 노력이 지속되고 있음에도 불구하고, CM의 성공적인 정착에 중요한 역할을 하는 발주자에 대한 연구가 충분히 이루어지지 못한 것으로 판단된다. 이러한 관점에서 본 연구는 발주자 조직의 내부 CM 역량 수준을 파악하고 이에 근거한 발전적 인 건설사업관리 방식의 전개 방향을 제시하기 위하여 발주자 조직 CM 역량 진단표를 제안하였다. 제안된 역량 진단표를 바탕으로 하여 사례분석을 실시한 결과, 각 발주조직 유형에 따라 상대적으로 중요한 업무, 현재 역량이 부족한 업무, 그리고 그에 대한 대응방안에 차이가 있는 것으로 나타났다. 특히, 기획, 설계, 견적, 그리고 정보화의 경우 모든 발주자 조직에서 공통적으로 중요하게 생각하는 업무기능으로 나타났으며, 이 중 기획과 설계 업무기능은 현재 역량이 필요 역량을 충족시키지 못하여 우선적 보완이 요구되는 분야로 나타났다.