A Planning Model for Apartment Development Project Reflecting Client Requirements

고객 요구사항을 반영한 아파트 개발 사업 기획 모델

  • 김유신 (한양대학교 대학원 건축공학과) ;
  • 오예근 (한양대학교 대학원 건축공학과) ;
  • 김재준 (한양대학교 건축공학부)
  • Published : 2004.06.01

Abstract

Recently, client requirements concept is an important issue related to many effects of firms. Especially, if we think that apartment is given a great deal of national construction industry, it is requested that we should try to improve apartment quality with various methods of client requirements survey and reflecting those on apartment project. The technique searching and applying client requirements to apartment project is requested for that and ROQ(Return On Quality) process connected to QFD(Quality Function Deployment) is a technique which is used in manufacturing industry and help to make money by rising client satisfaction with searching clients requirements, and applying this to quality improvement program. In this study apartment quality management development is suggested through using ROQ process. For this customer interview research and FGI(Focus Group Interview) was carried out and clients requirement was analyzed with this. Then quality improvement program applicable to developing a new apartment product was established with specialist monitoring. A new apartment quality management development plan is prosed with this process.

고객 요구사항은 기업의 여러 성과와 관련하여 최근 이에 대한 관심이 증가되고 있는 개념이며, 특히 국내 건설업에서 큰 비중을 차지하는 아파트 사업의 경우 다각도의 조사를 통해 고객의 요구사항을 발굴하고 이를 사업에 반영하여 품질을 향상시키는 노력이 필요하다. 이를 위해서는 고객의 요구사항을 파악하고 아파트 사업에 적용하는 기법이 요구되며 QFD(Quality Function Deployment)와 연계된 ROQ(Return On Qualify)는 제조업에서 사용되는 기법으로 고객의 요구사항을 조사하여 고객만족을 향상시키고 이를 품질개선 프로그램에 적용해 수익성을 향상시키게 하는 프로세스이다. 본 연구에서는 ROQ 프로세스의 적용을 통해 아파트 품질관리 개선방안을 제시하였다. 이를 위해 먼저 소비자 면접조사와 FGI(포커스그룹 인터뷰) 조사 실시 및 고객의 요구사항을 분석하였으며, 그 후 전문가의 면담을 통해 새로운 아파트 상품 개발에 적용 가능한 품질개선 프로그램을 수립하였다. 이 프로세스를 통해 새로운 아파트 품질관리 개선방안을 제시하도록 한다.

Keywords

References

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