정완영 시조의 고향성 연구 - 자연으로서의 고향 -

A Study on Hometown-Consciousness of Jeung Wan-yeong

  • 발행 : 2004.07.01

초록

정완영의 고향의식 발현 양상은 두 가지로 나눠볼 수 있다. 첫째는 전원적 자연친화 공간이다. 전원적 자연친화 공간인 그의 지정학적인 고향은 김천이고, 그곳의 자연을 그리워하는 내용의 작품을 많이 쓰고 있다. 서정적이고, 전원적이며, 목가적인 면을 많이 발견할 수 있는 그의 작품은 그의 성장 환경이기도 하며, 고향은 정완영의 작품에 늘 그리움과 평화스러움, 정신적 안식을 주는 공간이 되고 있다. 전원적이며 자연적 고향은 어떠한 갈등도 나타나지 않고, 동양적 자연친화사상이 그 바탕이 되고 있다. 둘째로 정완영의 고향의식은 조손이 함께하는 안식공간이다. 정완영은 '고향이란 산 사람과 죽은 조상이 등을 맞대 사는 마을'이라고 정의하고 있는 만큼 그의 의식 속에는 고향은 조상과 자손이 함께 사는 공간으로 나타난다. 고향에 대한 그리움은 곧 부모에 대한 그리움이며, 형제자매의 동기와 어릴 적 친구들에 대한 그리움으로 나타난다. 즉 고향이란 조상의 산소가 있고 부모와 형제와 친지가 있는 亐이며, 이들과 함께 하던 삶이 있던 공간으로 인식되는 정완영의 작품에서는 고향은 영원한 모성적인 모습을 지니고 있다.

Jeung Wan-yeong expresses his perception of hometown in two ways. First, it is a nature-friendly pastoral place. His geographical hometown, a nature-friendly pastoral place, is Gimcheon; he produced many works in which he longed for nature in the place. These works have a large amount of lyric, pastoral, and bucolic contents, without any conflict, on the basis of peace, longing, and Oriental nature-friendly thought. Second, the hometown perceived by Jeung Wan-yeong is a rest place for both ancestors and descendants. According to his definition, 'Hometown is a village where the living and the dead coexist: Longing for a hometown immediately may be that for parents, and is often expressed as that for siblings and old friends. In other words, a hometown is a place where there are ancestors' graves, and parents, siblings, and relatives; in Jeung Wan-yeong's works where it is perceived as a place with memories for them. the hometown has eternal maternity.

키워드