A Case Study On the Construction B2B e-Marketplace

건설 B2B e-Marketplace 사례연구

  • Published : 2004.06.30

Abstract

As $40%{\sim}60%$ of the construction project expense is used for the purchase and procurement of construction materials, construction companies are attracted by the promise of online procurement of construction materials through the B2B e-Marketplace. B2B e-Marketplace can save construction companies time and money spent through the off-line procurement. Construction B2B e-Marketplaces can energize the construction market dominated by major construction companies. It will expand the business scope of small and medium construction material suppliers and construction companies. Current B2B e-Marketplaces underperform in all industries due to low participation. Excluding some construction B2B e-Marketplaces led by major construction companies, most construction B2B e-Marketplaces show poor performance in terms of revenue and transaction. Researches are needed in the area of discovering the problems of current construction B2B e-Marketplace and identifying the factors for participating in the construction B2B e-Marketplace. This research conducts a case study to analyze the current status of construction B2B e-Marketplace.

건설업 특성상 공사비용의 약 $40{\sim}60%$가 자재의 구매 및 조달에 투자되는 만큼 B2B e-Marketplace를 통한 건설자재 구매는 최적의 비용과 기존 Off-line에서 낭비된 시간과 절차를 단축 할 수 있다는 점에서 건설기업의 큰 관심을 끌고 있다. 건설 B2B e-Marketplace는 중소 건자재 제조회사 및 중소 건설기업 모두에게 비즈니스 범위를 넓혀 줌으로써 대기업 위주의 건설시장에 활력을 일으킬 수 있다. 그러나 현재 국내의 어떤 산업을 막론하고 B2B e-Marketplace는 기대 이하의 저조한 시장 참여로 심각한 수준에 이르고 있다. 건설업에서도 초기에 보였던 건자재 분야 B2Be-Marketplace의 낙관적 전망은 특정 대기업을 제외하고는 실질적인 이익이나 운영 실적면에서 뚜렷하게 성과를 나타나지 못하고 있다. 본 연구는 건설 B2B e-Marketplace의 운영 현황을 사례조사를 통해 파악한다.

Keywords

References

  1. 김범열, 'B2B Marketplace의 성공 조건', LG주간경제, 2000
  2. 김효근, 조현성, 최인영, '기업간 인터넷 전자상거래에서 구매자와 공급자간의 관계 형성에 관한 탐색적 연구: 건설부문 사례를 중심으로,' Information Systems Review, 2003.12
  3. 문정호, 최성민 '건설업 e 비즈니스의 추진현황과 발전방향', 한국건설업연구원, 2001
  4. 배재성, '건설기업계 e-business 도입 확산', LG주간 경제, 2000.8.23
  5. 서창교, 유정형, 이영숙, '국내기업의 e-마켓플레이스 참여에 영향을 미치는 요인,' 경영정보학연구, 제11권, 제2호, 2001.6, pp.56-67
  6. 이종세, '건설자재산업의 B2B e-Marketplace 추진현황 및 전망’, EC CALS저널, 2000.11
  7. 이호근, 이태영, 최은하, 'B2B e-Marketplace 거래 형태에 영향을 미치는 요인에 대한 탐색적 연구: 사례연구를 중심으로,' Information Systems Review, 2001.12
  8. 조주익, 'B2B 마켓플레이스의 성공과 전망', e-biz-group, 2001
  9. C Ranganathan, Thompson S. H. Teo, Jasbir S. Dhaliwal, James S. K. Ang, Micki Hyde, 'Facilitators and Inhibitors For Deploying Business-To-Business E-Commerce Applications: A Multi-Method, Cross-Cultural Study,' Twenty-Second International Conference on Information Systems, 2001
  10. David, R. Kosiur, 'Understanding Electronic Commerce,' Microsoft Press, 1997
  11. Deloitte Consulting and Deloitte & Touch, 'B2B Darwinism: Howe-Marketplace Survive(and Succeed),' 2000
  12. Jeff Brooks, Roger Dik, 'B2B e-Markets: The Smart Path Forward,' Supply Chain Management, 2000
  13. Kaplan, S. and Sawhney, M., 'E-Hubs: The New B2B Marketplaces,' Harvard Business Review, May-June, 2000
  14. Michael E. Porter, 'Competitive Strategy: Techniques for Analyzing Industries and Competitors: With a new Introduction,' The Free Press, 1998
  15. Paul Timmers, 'Electronic Commerce: Strategies and Models For Businessto Business Trading,' 2000
  16. Rappa, Michael, 'Business Models on the Web,' (http://digitalenterprise.orgjmodelsjmodels.html), 1999