글로벌 전자무역 마케팅 확산전략에 대한 연구

A study on the Korea's global e-Trade marketing spreading strategy

  • Park, Yong-Hwan (e-Marketing Team Manageer of KSBC, Ph.D. in Business Administration) ;
  • Lee, Seung-Kwan (Senior Research of Ulsan Industry Foundation, Ph.D. in Business Administration)
  • 발행 : 2004.09.01

초록

최근 정보기술을 활용하여 무역의 효율을 극대화하고 있다. 이를 위해 전자무역(e-Trade)을 활용하여, 고효율의 글로벌 마케팅을 적극 추진하고 있다. 기존 종합상사의 기능고도화를 목적으로 e무역상사가 등장하여, 새로운 마케팅을 적극 추진하고 있다. 이를 위해서는 계약체결이전의 바이어 발굴 등 마케팅의 고도화가 전자무역을 통해 활성화되고 있으며, 계약체결이후의 운송, 보험, 결제 등의 전자화도 적극 추진하고 있다. 이와 관련하여 e무역상사의 글로벌 마케팅 추진현황을 살펴보고, 향후 지식형 전자무역을 가능하게 해주고 있는 전자무역의 확산을 위한 전략적 제언을 하고자 한다.

Internet is changing all of the commercial practices and customs on international business transaction. So called e-Trade in global marketing is expected to dominate the global trade in 21st century and thus is being introduced as a major mission assignment for exporting countries. e-Trade has the potential to accelerated existing threads and introduce new ways of carrying out global trade. It is especially important in Korea, which has a high dependency rate on trade. Trade efficiency through the channel of e-Trade is an alternative to strengthen international competition of korean small and medium sized global trading firm.

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