Journal of the Korean School Mathematics Society (한국학교수학회논문집)
- Volume 7 Issue 2
- /
- Pages.67-79
- /
- 2004
- /
- 1229-0890(pISSN)
- /
- 2713-4350(eISSN)
Design-Experiment Research in Mathematics Education
수학교육 연구에서 설계-실험
- Chung , Chy-Bong (Soonchunhyang University, Department of Math. Edu.)
- 정치봉 (순천향대학교 수학과)
- Published : 2004.12.01
Abstract
Researchers in education intend and aspire to improve education practice. Researches should provide practical knowledge, instruments, teaching/learning skills which are needed in real educational environments. Research should closely related to practice. Design-experiment researches intend to promote and help education innovation. A variety of design experiment researches are presented with their characteristics, methods, goals, principles, case studies, prospects.
교육/학습의 질이 실질적으로 향상되려면 연구가 교육 현장과 밀접하게 연계되어 실천 가능한 지식, 도구, 기술 등을 제공하여 주어야 한다. 실천적인 활용을 최우선으로 하는 설계-실험 연구의 다양한 연구 방법, 원칙, 주제 , 활동 내용 그리고 주요한 특징, 연구 사례 등을 소개한다.
Keywords