초록
최적경로 알고리즘에서 링크표지를 활용하면 도시가로망 상에 나타나는 유턴이나 피턴과 같은 주행했던 교차로를 다시 주행하는 통행에 대한 설명이 가능하다. 본 연구에서는 링크표지기법을 표지갱신기반 다수경로탐색알고리즘으로 확대하는 것이 목적이다. 이를 위해 도시가로망에서 발생하는 운전자의 합리적 통행행태를 링크기반으로 개념화하고, 이들 행태가 반영되도록 링크표지갱신 다경로 알고리즘을 제안하였다. 소규모 네트워크 테스트를 통하여 알고리즘의 수행과정과 결과의 적정성을 확인하였다. 대규모 네트워크 컴퓨터 수행을 통해 해의 퇴화현상을 파악하고 소수의 대안경로 정보제공에 활용 가능한 (K-1)차원 알고리즘을 제안하였다. 결론적으로 제안된 다수경로 알고리즘으로 링크표지기법이 제공하는 합리적 통행행태의 고려가 다수의 경로에도 가능해졌을 뿐만 아니라, 효율적인 대안경로 제공의 활용단계를 위해 한단계 전진되었다.
Given a path represented by a sequence of link numbers in a graph, the vine is differentiated from the loop in a sense that any link number can be visited in the path no more than once, while more than once in the loop. The vine provides a proper idea on complicated travel patterns such as U-turn and P-turn witnessed near intersections in urban transportation networks. Application of the link label method(LLM) to the shortest Path algorithms(SPA) enables to take into account these vine travel features. This study aims at expanding the LLM to a K-th path search algorithm (KPSA), which adopts the node-based-label correcting method to find a group of K number of paths. The paths including the vine type of travels are conceptualized as drivers reasonable route choice behaviors(RRCB) based on non-repetition of the same link in the paths, and the link-label-based MPSA is proposed on the basis of the RRCB. The small-scaled network test shows that the algorithm sequence works correctly producing multiple paths satisfying the RRCB. The large-scaled network study detects the solution degeneration (SD) problem in case the number of paths (K) is not sufficient enough, and the (K-1) dimension algorithm is developed to prevent the SD from the 1st path of each link, so that it may be applied as reasonable alternative route information tool, an important requirement of which is if it can generate small number of distinct alternative paths.