Emotion-Based Dynamic Crowd Simulation

인간의 감정에 기반한 동적 군중 시뮬레이션

  • 문찬일 (한국교육학술정보원) ;
  • 한상훈 (한국재활복지대학 정보보안과)
  • Published : 2004.09.01

Abstract

In this paper we present a hybrid model that enables dynamic regrouping based on emotion in determining the behavioral pattern of crowds in order to enhance the reality of crowd simulation in virtual environments such as games. Emotion determination rules are defined and they are used for dynamic human regrouping to simulate the movement of characters through crowds realistically. Our experiments show more natural simulation of crowd behaviors as results of this research.

본 논문에서는 인간의 행동과 유사하게 군중을 재편성하는 행동패턴 모델을 제안하고, 그 모델을 가상 환경의 캐릭터에 적용하여 구현하였다. 게임과 같은 가상환경에서 군중을 표현하는 군중 시뮬레이션의 사실감을 높이기 위하여 군중의 행동 패턴을 결정함에 있어 인간의 감정에 기반을 두었다. 이러한 모델을 바탕으로 인간의 감정을 캐릭터에 적용하고자 몇 가지 규칙을 정의하였고, 이를 바탕으로 군중에 속해있는 캐릭터들의 군중간의 이동을 사실적으로 구현하였다. 본 연구를 적용하여 보다 자연스러운 군중의 행동을 시뮬레이션 할 수 있을 것이다.

Keywords