The Influence of Firm Trust and Salesperson Trust on Commitment and Relational Citizenship Behavior

기업간 거래에서 관계적 시민행동에 관한 연구

  • Published : 2004.04.01

Abstract

The primary purpose of this research is to develop and test a model that explains the process of how trust in a supplier firm and salesperson through relational commitment influence buyer's positive and desirable behavior. In order to do so, we are empirically to examine how a supplier firm and salesperson trust can reinforce buyer's relational commitment leading to relational citizenship behavior using over 138 buying firms, Through structural equation modeling, we find that trust in a supplier firm and salesperson influence the relational commitment and relational commitment enhance relational citizenship behavior. However, trust in a supplier firm is unrelated to the buying firm's relational citizenship behavior whereas trust in salesperson has direct effect on relational citizenship behavior. Finally, we discuss several theoretical and practical implications, and suggest limitations for the research and future research issue.

공급 사슬을 구성하는 개별기업들의 관계를 하나의 확장된 기업(extended enterprise)의 내부관계로 인식하려는 최근의 추세에 비추어 볼 때, 이들 구성기업간의 협력과 자발적인 행동을 이끌어 내는 것은 궁극적으로 거래 전체의 효율성과 효과성을 높이는데 중요한 역할을 한다. 본 연구는 이론적 흐름을 토대로 하여 지금까지 연구되어온 조직시민행동을 기업간 교환관계에 적용하여 관계적 시민행동(relational citizenship behavior)이라 정의 내리고 공급업체에 대한 신뢰, 공급업체의 영업사원에 대한 신뢰, 구매업체의 관계몰입, 관계적 시민행동간의 관계를 규명하고자 하였다. 본 연구의 모형검증을 위해 수도권에 소재하고 있는 138개 유통업체의 구매담당자를 대상으로 자료가 수집 및 분석되었다. 분석 결과, 공급업체에 대한 신뢰와 공급업체의 영업사원에 대한 신뢰는 구매업체의 관계몰입에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 관계몰입은 관계적 시민행동(협력적 행동, 비불평성, 공익성)에 긍정적인 미치는 것을 실증하였다. 그러나 공급업체의 영업사원에 대한 신뢰는 관계적 시민행동에 직접적인 영향을 미치는 반면, 공급업체에 대한 신뢰는 구매업체의 관계적 시민행동에 직접적인 영향을 미치지 못하는 것으로 나타나 관계몰입을 통한 간접효과만이 유의한 것으로 나타났다. 끝으로 이러한 결과의 이론적 및 실무적 시사점이 논의되고, 연구의 한계점과 미래의 연구방향이 제시되었다.

Keywords