Abstract
Traditionally, simulation method was used to test and evaluate the performance of communication protocol or functional elements for mobile communication service. In this Paper, PCSsim(Personal Communication System Simulator) was realized that can evaluate and review the call process of mobile communication service or to predict its performance by using the object-oriented simulation platform. PCSsim can simulate the base station and mobile host by considering the user's mobility, call generation rate and call duration time. In this paper, based on the simulation, presented the simulation results of hand-off generation ratio according to call generation, user's moving speed and call duration time both in residence area and commercial area, and it was confirmed that the hand-off rates in simulation and actual service environment have similar features. PCSsim can be used in adjusting the characteristics of base station fellowing the dynamic hand-off buffering or the characteristics of user's call in the design stage, and also can be used in building new mobile communication network by reflecting the characteristics of region where the base station is located and the mobility of the user.
오래 전부터 이동통신 서비스를 위한 통신 프로토콜이나 기능 요소의 성능을 평가하고 시험하기 위하여 시뮬레이션을 통한 평가 방법이 사용되었다. 본 논문에서는 객체지향적 시뮬레이션 플랫폼을 이용하여 이동통신 서비스의 성능을 예측할 수 있는 이동통신 시뮬레이터인 PCSsim (Personal Communication System Simulator)를 구현하였다. PCSsim은 사용자 이동성, 호 발생 주기 및 호 지속 시간을 고려하여 기지국과 이동호스트를 시뮬레이션 할 수 있다. 이를 이용해 본 논문에서는 주거 및 상업지역에서의 통화 발생률, 사용자 이동 속도와 통화 시간에 따른 핸드오프 발생율을 시뮬레이션 결과로 제시하였으며, 시뮬레이션 결과로 발생된 핸드오프율과 실제 서비스 환경에서의 핸드오프율이 거의 유사한 특성을 나타내는 것을 확인할 수 있었다. PCSsim은 설계 과정에서 동적 핸드오프 버퍼링이나 사용자 통화 특성에 따른 기지국 특성을 조정하는데 사용될 수 있으며, 기지국 지역 특성과 사용자 이동성을 반영하여 새로운 이동통신 네트워크를 구축하는데 사용할 수 있다.