Development of Conceptual Structure for Clothing Shopping Orientation

의복 쇼핑 성향의 개념적 구조 규명

  • Published : 2004.06.01

Abstract

The necessity to understand shopping orientation is increasing. Yet, there has been few research that investigated the conceptual structure of clothing shopping orientation[CSO]. Therefore, the purpose of this study is to develop the conceptual structure of CSO. For that purpose, both documentary and empirical researches were conducted. The documentary research was conducted to develop a theoretical structure model as a basis for exploring the conceptual structure of CSO. The empirical research was conducted to identify and modify the theoretical model so as to develop a conceptual structure model. The data was analyzed using confirmatory factor analysis, exploratory factor analysis, and Pearson's correlation analysis. As a result, a conceptual structure model of CSO was developed. The model consisted of three hierarchical levels of dimensions; upper-dimensions, middle-dimensions and lower-dimensions. The upper-dimensions were composed of 'economic', 'hedonic', and 'convenient' dimensions. Each upper-dimension consisted of middle-dimensions and lower-dimensions. Confirmatory factor analysis was executed to assess the fitness and cross validity of the structure model.

Keywords

References

  1. 고애란, 진병호. (1995). 상설할인 매장 애고 소비자의 구매성향, 상점속성 중요도 및 정보운 이용 연구. 한국의류학회지, 19(1), 104-114
  2. 구자명, 이명희. (1999). 성인여성의 가치의식과 의복쇼핑성향 및 의복만족에 관한 연구. 한국의류학회지, 23(3), 459-470
  3. 김귀연, 이경희. (1998). 패션전문점 소비자의 쇼핑성향과 점포평가기준에 관한 연구. 한국의류학회지, 22(7), 920-930
  4. 김보경, 김미숙. (2001). 동대문시장 이용자의 의복구매유형과 구매행동. 한국의류학회지, 25(3), 638-649
  5. 김소영. (1994). 소비자의 의복쇼핑성향과 점포애고행동에 관한 연구. 서울대학교 석사학위 논문
  6. 김영숙. (2000). 의복쇼핑성향 소비자 유형에 따른 점포 선택과 구매 행동에 관한 연구. 신라대학교 석사학위 논문
  7. 김윤희, 김미영. (2001). 의류점포의 서비스 개념 체계와 쇼핑 유형과의 관련성. 한국의류학회지, 25(1), 183-194
  8. 류현주, 홍금희. (2001). 성인여성의 자기이미지와 상표이미지 및 쇼핑성향에 관한 연구. 한국의류학회지, 25(8), 1367-1377
  9. 박광희. (1997). 의복쇼핑성향에 따른 소비자의 유형분석 -대구 여성 거주자를 중심으로-. 한국의류학회지, 21(1), 10-18
  10. 박금주. (1999). 전문직 여성의 의복성향 종류에 따른 의복구매행동. 경북대학교 박사학위 논문
  11. 서민애, 박광희. (2001). 수입여성의류 구매유무에 따른 의복행동 -쇼핑성향과 구매행동을 중심으로-. 대한가정학회지, 39(6), 79-92
  12. 서은희, 이영선. (1997). 소비자의 의복쇼핑성향과 의복관여, 지속적 정보탐색과의 관계. 충남생활과학연구지, 10(1), 1-15
  13. 손민석, 박혜선. (2001). 의복쇼핑성향에 따른 청소년 집단들의 의복구매행동. 한국의류학회지, 25(6), 1179-1190
  14. 신수아, 이선재. (1999). 백화점 카드 소지자의 의복구매행동 연구. 한국의류학회지, 23(20), 250-261
  15. 신수연. (1999). 여대생의 의복쇼핑성향에 따른 점포속성중요도, 정보원의 이용, 자기 이미지의 차이에 관한 연구. 복식무화연구, 7(6), 54-67
  16. 신수연, 박재옥. (1999). 백화점 주고객층의 쇼핑성향. 점포속서중요도, 자기이미지에 따른 의복 구매성향. 한국의류학회지, 23(6), 841-852
  17. 신지혜. (1998). 성인 여성의 의복쇼핑성향과 정보 탐색에 관한 연구. 숙명여자대학교 석사학위 논문
  18. 이명희. (1995). 소비자의 의보구매성향과 구매 기준에 관한 연구. 대한가정학회지, 33(5), 75-88
  19. 이영미, 이옥희. (2002). 직장 여성의 쇼핑성향과 의복 구매 특성에 관한 연구 -전라남도 여교사를 중심으로-. 대한가정학회지, 40(2), 87-100
  20. 이영선, 전지현. (2001). 의류점포의 서비스품질지각과 관련 변인 연구. 한국의류학회지, 25(6), 1057-1068
  21. 이진화. (2001). 의류 소비 행동에 대한 민족적 하위문화집단의 영향에 관한 연구(제1보) -의류쇼핑성향에 대한 영향을 중심으로-. 한국의류학회지, 25(2), 401-411
  22. 정수진. (1997). 여대생의 의복쇼핑성향과 충동구매에 관한 연구. 경상대학교 석사학위 논문
  23. 정수진, 강경자. (1998). 의복쇼핑성향에 따른 여대생의 충동구매 예측변수에 관한 연구: 마케팅 자극요인과 정보원을 중심으로. 복식문화연구, 6(4), 708-723
  24. 정혜영. (1996). 여대생들의 의복쇼핑성향과 시장행동. 복식문화연구, 4(2), 125-143
  25. 차인숙, 안소현, 이경희. (1999). 백화점 소비자의 의복쇼핑성향과 점포선택기준에 관한 연구. 한국의류학회지, 23(2), 284-295
  26. 최정, 이은영. (1996). 청소년의 의류점포애고행동에 관한 연구. 생활과학연구(서울대학교). 21, 105-119
  27. Gutman, J., & Mills, M. K. (1982). Fashion life style, self concept, shopping orientation and store patronage; An integrated analysis. Journal of Retailing, 58(2), 64-86
  28. Hafstrom, J. L., Chae, J. S., & Chung, Y S. (1992). Consumer decision-making styles: Comparison between united states and korean young consumers. The Journal of Consumer Affairs, 26(1), 146-158
  29. Lumpkin, R. J., & Greenberg, B. A. (1982). Apparel-shopping patterns of the elderly consumer. Journal of Retailing, 58(4),68-69
  30. Shim, S., & Bickle, M. C. (1994). Benefit segmentation of the female apparel market Psychographies, shopping orientations, and demographics. Clothing and Textiles Research Journal, 12(2), 1-12
  31. Shim, S., & Kptsiopulos, A. (1992). Patronage behavior of apparel shopping: Part I. Shopping orientations, store attributes, information source, and personal characteristics. Clothing and Textiles Research Journal, 10(2),48-57
  32. Shim, S., & Kotsiopulos, A. (1993). A typology of apparel shopping orientation segments among female consumers. Clothing and Textiles Research Journal, 12(1),73-85