DOI QR코드

DOI QR Code

목록 업무의 아웃소싱에 대한 인식도 연구

A Study on Degree of Understanding Toward Outsourcing of Technical Processing in University Library

  • 김포옥 (전북대학교 문헌정보학과) ;
  • 노옥림 (원광대학교 중앙도서관)
  • 발행 : 2004.03.01

초록

본 연구는 정리업무에서 시행하고 있는 목록업무의 아웃소싱에 대한 전국 대학도서관의 실태를 조사하여 아웃소싱된 목록을 DB화하는 과정을 상세하게 파악하고자 하였다. 그리고 업체에서 입력한 목록에 대한 사서의 견해를 심층적인 각도에서 조명하고자 하였다 그리고 도서관 사서와 업체 직원간의 목록기술 내용에 대한 양자간의 인식도의 차이를 면밀히 분석하여 문제점을 파악하고 그 해결점을 모색하고자 하였으며, 동시 현 국립중앙도서관의 CIP와 한국교육학술정보원 (KERIS)의 참조목록의 기능과 역할에 대한 인식을 재조명하여, 미래 우리나라 도서관의 정리업무가 나아갈 방향을 제시하고자 시도하였다.

This study aims at understanding in detail the process of constructing database from outsourced cataloging by investigating the actual conditions of university libraries nationwide regarding the outsourcing of cataloging processing that are being carried out in technical processing. And librarians' opinions about the cataloging inserted by outsourcing companies are considered and revised in depth. Also the degree of understanding of outsourcing company staffs regarding the cataloging is investigated then compared to that of library processing staffs and the difference is analyzed. Coupled with that, degree of understanding about CIP of National Library of Korea and functionality of reference cataloging of Korea Education & Research Information Service(KERIS) is investigated, thus the future directions to which technical processing of library should move forward are presented.

키워드

참고문헌

  1. 국립중앙도서관 [online]. 2003. "출판시도서목록서비스" [cited 2004. 2. 20]. .
  2. 김영귀. 2001. "정리업무와 대학도서관의 아웃소싱에 관한 연구". 한국도서관.정보학회지, 32(4):361-394.
  3. 노옥순. 1995. "정리사서의 역할변화와 업무 재편에 관한 연구". "정보관리학회지", 12(2):63-83.
  4. 사공철 등편. 1996. "문헌정보학용어사전". 서울 : 한국도서관협회
  5. 윤희윤. 2000. "대학도서관의 아웃소싱-구원의 손길인가, 질식의 올무인가-", "제38회 전국 도서관대회 주제발표논문집". 2000년 9월 28일-30일. [경주:경주교육문화회관].
  6. 윤희윤. 2000. "도서관의 아웃소싱 : 빛과 그림자". "경기도 사서 연구회지", 5(1):2-19.
  7. 윤희윤. 2000. "도서관의 아웃소싱에 대한 비판적 연구". "한국도서관.정보학회지", 31(3):1-21.
  8. Benaud, Claire-Lise, and Bordeianu, Sever. 1999. "Outsourcing in academic libraries: a selective bibliography". Reference Services Review, 27(1): 78-89. https://doi.org/10.1108/00907329910260471
  9. Duranceau, Ellen. 1994. "Vendors and librarians speaks on outsourcing, cataloging, and acquisitions". Serials Review, 20(3):69-83. https://doi.org/10.1016/0098-7913(94)90041-8
  10. Gorman, Michael. 1995. "The corruption of cataloging". Library Journal, 120 (15):32-34.
  11. Libby, Katherine A., Caudle, Dana M. 1997. "A Suvey on the Outsourcing of Cataloging in Academic Libraries". College & Research Libraries, 58(6):550-560. https://doi.org/10.5860/crl.58.6.550
  12. Scheschy, Virginia M. 1999. "Outsourcing: A Strategic Partnership". Technical Services Quarterly. 16(3):31-42. https://doi.org/10.1300/J124v16n03_03
  13. Wilson, Karen A., Colver, Marylou. 1997. Outsourcing library technical services operations. Chicago : American Library Association.