A Qualitative Research about the Purchase Behavior of Internet Shoppers

인터넷 쇼핑몰 이용자의 구매행동에 관한 질적연구

  • 고은주 (연세대학교 의류환경학과) ;
  • 김성은 (연세대학교 의류환경학과)
  • Published : 2004.01.01

Abstract

The purpose of this study was to examine the internet shoppers' new purchase behavior, to examine the general purchase behavior(i.e., purchase pattern, preference), and to examine the related factors to promotion strategies(i.e., e-mail, event) of internet shopping mall. Focus group interviews were done with 40 internet shopping-mall users on May, 2003 for the data collection. Data were analyzed by content analysis and descriptive statistics(i.e., frequency, percent). The results of this study were as following. First, competitive price, accurate product and service information and convenience were considered as important factors in the new purchase behavior among internet shoppers. Second, the more frequent purchasing time through the internet shopping mall were on weekdays rather than weeekends and the most preferred information search engine were category type, item type, and price type in order. Third, e-mails from internet shopping mall were most likely opened by internet shoppers, that is to say, e-mail can be the efficient communication tool as well as the possible promotion strategies. Specifically, the title of email was considered as an important factor to approach the target consumers.

Keywords

References

  1. 강임호, 정부연(1996). 국내 인터넷 쇼핑몰의 현황 및 변화추세. 정보정책연구원
  2. 고은주, 황승희(1998). 의류상품의 인터넷 쇼핑에 관한 연구. 마케팅과학연구, 2, 203-234 https://doi.org/10.1080/12297119.1998.9707511
  3. 고은주, 목보경(1999). 웹디자인 개발전략 수립을 위한 소비자의 인터넷 쇼핑 프로세스에 관한 연구. 마케팅과학연구, 4, 111-131 https://doi.org/10.1080/12297119.1999.9707457
  4. 김갑수 외(1999). 전자상거래와 디지털 경영전략: 인터넷 골드러시 선점을 위한 개인과 기업의 지침서. 서울: 영진출판사
  5. 김선숙, 이은영(1999). 유행 스타일의 결정과 확산에 대한 설명모형 연구 -추구가치의 양면성을 중심으로. 한국의류학회지, 19(4), 637-650
  6. 김미숙, 김소영(2001). 인터넷 패션쇼핑몰에 대한 소비자의 만족, 불만족 영향 요인. 한국의류학회지, 25(7), 1353-1364
  7. 김진우(2001). 인터넷비즈니스. 서울: 영진출판사
  8. 대니얼 S. 제이널(2000). 양유석 역(2000). Dan Janal의 인터넷 비즈니스 마케팅. 서울:더난출판사
  9. 삼성디자인넷(2003). 인터넷 쇼핑몰 산업 특정과 성장과제. 2003. 5. 19.
  10. 신수연, 김희수(2001). 패션웹사이트 이용실태와 정보만족도에 관한 연구. 한국의류학회지, 25(8), 1500-1511
  11. 연합뉴스(2003.4.14). 인터넷 쇼핑몰 월요일 매출 가장 많다. http://www3.yonhapnews.net
  12. 이민선, 이은희(2002). 인터넷 경품광고 및 응모에 대한 소비자태도와 행동. 대한가정학회지, 40(12), 85-108
  13. 정연승(2000). 유통산업의 디지털 전략, 삼성경제연구소 보고서. http://www.seri.org
  14. 정보통신정책연구원(2002). 온라인시장의 효율성과 사회적 후생에 관한 실증분석
  15. 제니퍼 메이슨. 김두섭 역(1999). 질적연구방법론. 나남출판
  16. 조경섭, 송형철(2002). 온라인 구매자 집단과 비구매자 집단의 쇼핑성향의 차이. 마케팅과학연구, 10, 71-90
  17. 조선일보(2003. 3. 11.), 대기업이 인터넷 쇼핑몰 점령
  18. 조영주, 임숙자(2001). 인터넷쇼핑몰에서의 의류제품 구매행동에 관한 연구: 위험지각을 중심으로. 한국의류학회지, 25(7), 1247-1257
  19. 통계청. 2002년 연간 전자상거래 통계조사 결과
  20. 하오선, 신혜원(2001). 인터넷 의류구매자의 의류쇼핑행동, 태도 및 특성. 한국의류학회지, 25(1), 71-82
  21. 황진숙(2002). 인터넷 의류구매 대학생의 가치가 의복추구혜택에 미치는 영향. 한국의류학회지, 27(1), 154-161
  22. inews24(2003. 5. 23,). 인터넷쇼핑 의류, 패션분야 60%대 고속성장. 2003. 5. 23