뉴스의 속성과 2차 의제설정 효과 연구: 위도 핵폐기장 보도를 중심으로

News Attributes and the Second-level Agenda Setting Study: Coverage of the nuclear waste storage facility in Wido

  • 반현 (인천대 신문방송학과) ;
  • 최원석 (인천대 신문방송학과) ;
  • 신성혜 (인천대 신문방송학과)
  • Ban, Hyun (Department of Mass Communication University of Incheon) ;
  • Choi, Won-Seok (Department of Mass Communication University of Incheon) ;
  • Shin, Sung-Hye (Department of Mass Communication University of Incheon)
  • 발행 : 2004.05.14

초록

본 연구는 위도 핵폐기물 처리장 건설이라는 사회 갈등사안에 대한 언론의 뉴스 구성방식과 뉴스보도에 나타난 속성을 내용분석을 통해 도출하고, 이러한 언론의 의미구성방식이 수용자에게 미치는 영향을 2차 의제설정 효과를 통해 분석하였다. 먼저, 조선일보와 한겨레, 오마이뉴스의 위도 핵폐기장 관련 기사를 내용분석한 결과 세 신문 모두 쟁점중심보다는 갈등중심 보도에 치중하고 있는 것으로 나타났으며, 위도 핵폐기장을 둘러싼 9가지 쟁점사항 중 주민의견수렴 절차와 주민보상 문제에 편중된 형태로 뉴스의 속성을 구성하고 있었다. 또한 2차 의제설정 효과의 기정대로, 미디어의 관점에 따라 대상의 여러 속성들 가운데 특정 속성을 강조함으로써 속성의 현저성이 나타난다는 사실이 관찰되었다. 이러한 내용분석 결과를 근거로 실험을 실시한 결과에서는 뉴스기사에서 강조된 속성이 인지적 측면과 감성적 측면에서 수용자들의 인식에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그러나 이러한 속성의 전이가 수용자의 의견 형성에 미치는 영향과 부차적 효과는 통계적으로 유의미한 결과가 나타나지 않았다. 이는 위도 핵폐기장 문제가 언론을 통해 많이 노출된 상태에서 이미 수용자의 의견이 상당부분 형성되어 있었기 때문인 것으로 추측된다. 본 연구의 결과는 뉴스의 속성이 수용자에게 전이되어 인지되고, 이를 통해 수용자의 의견 형성에 영향은 미친다는 2차 의제설정 효과를 부분적으로 지지하는 것이다.

The purpose of this study was to examine the news attributes of the nuclear waste storage facility in Wido by conducting content analysis of two newspapers (Chosun Ilbo and Hangyoreh) and Ohmynews. Furthermore, this study measured the effects of news attributes on readers' attitude, opinion, and recognition of the event. The results of the content analysis indicated that all three newspapers focused on event-oriented coverage than issue-oriented one. Also, they only dealt with two issues-decision making process of the residents and rewards for residents-among a total of nine issues. That is, according to the hypothesis of the second-level agenda-setting theory, the media emphasize on a particular attribute while ignoring other attributes, which, in turn, make the particular attributes more salient. Based on the results of content analysis, this study conducted an experiment to measure the effects of media attributes on public recognition toward the attributes in terms of cognitive and of affective aspects. The results showed a significant relationship between media attributes and public attributes, which confirmed the effects of the second-level agenda setting. However, the transfer of attributes did not take place in affecting public opinion and public recognition of the event itself.

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