A Study on Backing Up the Bus Stop Line according to the Left Turn at Intersection on the Median Bus Lane

중앙버스전용차로의 교차로 좌회전에 따른 버스 정지선 후퇴에 관한 연구

  • 오훈 (서울대학교 환경대학원) ;
  • 이진우 (서울대학교 환경대학원) ;
  • 이영인 (서울대학교 환경대학원)
  • Published : 2004.12.01

Abstract

July 1, 2004 Seoul Metropolitan city is operating the Median Bus Lane System on Gangnam Main Street, Seongsan-Susaek-ro (Road) and Dobong- Mia-ro (Road) as one of the systematic reorganizations in public transportation. It has been assumed that there was an improvement in the speed of bus considering that the Median Bus Lane System practiced on Cheonho-daero (Main Street) since 1996 have had 35km/h on the average. If the Median Bus Lane goes into effect, there is a problem with the left turn on the crossroad. The buses go on the existing first lane so that the left fuming cars cannot help but turn left on the second lane. In case that the Median Bus Lane is put into practice, the left turn on the crossroad should not be allowed. However, if the left turn is not permitted on the crossroads in the aforementioned main streets, neighboring residents will complain about it and there will be some difficulties in finding other detour. On the premise that the prevalent left turn on the crossroads is allowed while the Median Bus Lane is being put into practice, this study suggests the separation of a stop line between buses and other vehicles as a way of fuming left in a safe manner and a way to calculate the appropriate distance.

2004. 7. 1. 서울시는 대중교통 체계 개편의 하나로 강남대로, 성산-수색로, 도봉-미아로에 중앙버스전용차로제를 확대 시행하고 있다. 1996년부터 천호대로에서 실시한 중앙버스전용차로의 속도가 평균 35km/h를 나타내고 있는 것을 보면 버스의 속도 향상은 분명한 것으로 판단된다. 중앙버스전용차로를 시행하면 교차로상의 좌회전이 문제가 된다. 버스가 기존 1차로를 진행하기에 좌회전 차량들은 2차로에서 좌회전 할 수밖에 없다 원래 중앙버스전용차로를 실시하면 교차로의 좌회전은 허용치 않아야 한다. 하지만 좌회전을 허용치 않을 경우 지역 주민들의 반발과 다른 우회로 확보의 어려움 등의 문제가 제기된다. 이에 본 연구에서는 중앙버스전용차로를 시행하면서 기존의 교차로 좌회전은 허용한다는 전제하에 교차로 좌회전을 보다 안전하게 할 수 있는 방안으로 교차로 정지선을 분리하고, 그 적정 거리 산출 방안을 제시하고자 한다.

Keywords